Zoekmachine Bing krijgt een drastische make-over

Zoekmachine Bing krijgt een drastische make-over

17-09-2013 13:01 Laatste update: 28-04-2018 09:55

Microsoft's zoekmachine krijgt een likje verf, een nieuw logo en slimmere zoekresultaten.

Microsoft wil de grootste zoekmachine in handen hebben en vernieuwt Bing om Google bij te houden. Het meest in het oog springt het nieuwe logo, maar de make-over van Bing vindt ook onder de motorkap plaats. Dat betekent simpelweg betere zoekresultaten. Als je bijvoorbeeld een bekend persoon zoekt, verschijnt al tijdens het zoeken een korte biografie. Met deze zogenaamde Page Zero-functie "krijgt de gebruiker al antwoord voordat hij zijn zoekterm heeft ingevuld", schrijft Bing-manager Lawrence Ripsher op het blog van Bing.

Een andere vernieuwing die Microsoft in de zoekmachine introduceert, is 'Pole Position'. Bing zal op een gegeven moment 'weten' waar je naar op zoek bent en presenteert dan in een vak het resultaat waar je het meeste aan hebt. Google doet ongeveer hetzelfde met weerberichten voor een bepaalde plaats. In plaats van een weersite, krijg je de voorspelling meteen in je zoekmachine.

Het overgrote deel van Nederlanders zoekt momenteel met Google en bijna niemand met Bing, maar in Amerika is Microsoft's zoekmachine aan een ware opmars bezig. Zeventien procent gebruikt daar Bing. Google voert in de VS echter ook nog steeds de markt aan met 66 procent.

De nieuwe functies van Bing zijn momenteel nog niet in Nederland beschikbaar. Wanneer de veranderingen hier worden doorgevoerd, is nog niet bekend.