Duurtest: Audi A3 (slot)

Duurtest: Audi A3 (slot)

30-04-2013 09:15 Laatste update: 28-04-2018 12:30

Vier weken met de A3. Blijvertje? Of liever een slagje groter?

Mijn vader kocht eens een Opel Kadett E. Man, wat was ik blij dat hij een driedeurs nam. Die leek immers veel meer op een sportauto. Stiekem had ik gehoopt op een Honda Integra, want die had ook nog klaplampen, maar je kunt niet alles hebben. Sinds die tijd is mijn voorliefde voor driedeurs auto's langzaam afgenomen. Ik begon in te zien dat een driedeurs op z'n best een sneu sportautootje was en dat zelfs de meeste sportauto's wannabe Porsches en Ferraris waren. Prelude? Iemand?

Maar er zijn modellen die met een setje achterdeuren direct hun mooie lijn verliezen. Een Volkswagen Up is vele malen praktischer met een eigen ingang voor de passagiers, maar het wordt direct zo'n gebakje. Een Range Rover Evoque is een conceptcar op de weg in driedeurs versie en een wat ingewikkeld gelijnde offroader met de achterdeuren toegevoegd.

De familievriendelijke versie van de Audi middenklasser heet A3 sportback. In de verwachting dat je die tieners om de tuin kan leiden door het woord "sport" toe te voegen. Dat is zeker geen lelijk eendje. Maar pal van de zijkant gezien is de driedeurs meer in balans. Compromislozer vormgegeven.

Wie met een Maxi Cosi sleept kan ik afraden voor de mooier gelijnde auto te gaan. Maar een kind dat zelf achterin kan stappen leer je zonder al te veel moeite ook zelf de riem vast te doen. Rijd je wel in een knappere auto. Met een vanafprijs die 3000 euro lager ligt.

Mijn kind is uiteraard briljant. Stapt zelf in, doet z'n gordel los, leest Homerus en maakt betere autoreviews dan zijn vader. Maar ik vermoed dat tenzij je een taxibedrijf hebt een driedeurs zelden echt een probleem zal zijn.

Green credits

4,1 Liter per honderd kilometer is een nette score voor zo'n comfortabele auto. Naar Parijs op en neer zat ik rond de 5 liter. Nog steeds bijna 1 op 20 en dat zonder echt truttig te rijden en een aardig stukje file. Wie echt zuinig wil neemt de 1.6 TDI. Maar die moet wel met 45 pk minder door het leven. Dat kan best hoor. Maar 150 pk is een absoluut perfecte balans. Het verbruik is niet te hoog en je kunt wel zonder klam zweet een zondagsrijder inhalen.

Schoolreüniescore

Als iedereen uit je klas het VMBO is gaan doen, dan maak je wellicht indruk met een Audi. Maar in de meeste gevallen is het voor een sjieke Golf. Niet de meest voor de hand liggende keuze (een Golf), maar een variant daarvan (heel iets anders dan de Variant daarvan).

Sex appeal

Ik ben niet nagefloten, nagestaard of opgevallen. Alleen een paar nerds die stonden te roken voor een KPN-gebouw wezen naar de radar onder het nummerbord. De mannen van middelbare leeftijd vonden me vast stoer dat ik adaptive cruise control had, maar daar koop ik natuurlijk niets voor. Het schoolvriendje en -vriendinnetje van mijn zoon waren erg onder de indruk van het schermpje dat uit het dashboard omhoog kwam. Maar dat sex-appeal noemen, zou strafbaar zijn. De A3 is geen uitgesproken versierder, geen auto waar je een boulevard mee afrijdt in de hoop op bekijks. Meer een ideale schoonzoon. Het is maar wat je wilt van een auto.

Praktisch nut

Ik was positief verrast door de hoeveelheid ruimte in de A3. De kofferbak slikte al onze koffers voor een weekendje weg. Ook de boodschappen voor tien bierdrinkende studenten voor twee dagen konden zonder moeite achterin. Ik heb de achterbank nog niet plat gehad. Begrijp me niet verkeerd: het is zeker geen stationwagon, maar hij is groter van binnen dan hij van buiten lijkt. Ik wil niet elke maand weer wauwelen in de conclusie hoe fantastisch adaptive cruise control is. Maar het zat er in, het werkte en het is fantastisch! De actieradius van de A3 is dik 800 kilometer. Dat maakt hem ook praktisch. Helaas hadden ze een aardige spaaractie bij de Shell voor Ferrari autootjes van Lego en stonden we dus alsnog elke 250 kilometer bij de pomp.

Eindoordeel

Ik kan iedereen de A3 2.0 TDI driedeurs van harte aanbevelen. Tenzij je met een Maxi-Cosi sleept. Of taxichauffeur bent. Of zuinig bent. Of arm. We reden rond met een middenklasser van zo'n 40K. Dat merk je als je achter het stuur zit, maar je ziet het niet aan de auto af.

Hamvraag: de V40 van vorige maand (kost ongeveer hetzelfde) of deze A3? Die vraag is moeilijker te beantwoorden dan je denkt. Persoonlijk vind ik de V40 een knappere auto om te zien (zeker in de R-design uitvoering). Hij heeft net zoveel vermogen, maar is minder zuinig. Gelijkspel tot zover. Ik geloof dat ik de verkoopcijfers er op na zou slaan en de minst verkochtte van de twee zou nemen.

Komende maand

Komende week komt eindelijk de Red Dot design award winnende Kia Optima naar de oprit in Winsum. Maar dan ook meteen als hybride. Die blijft echter maar een week. Want de Ford B-max die voor ons gebouwd werd, is ook bijna klaar.