Duurtest: BMW 320i ED (week 2)

Duurtest: BMW 320i ED (week 2)

08-01-2013 12:03 Laatste update: 28-04-2018 14:03

We hebben de zuinige BMW 320i Efficient Dynamics nu een week in gebruik. De eerste indrukken.

Wat een teleurstelling vorige week. We zouden de 3-serie loslaten op de Duitse Autobahn en even echt kilometers maken richting Kopenhagen en terug. Maar ik werd ziek. Dus het werd een retourtje ouderlijk huis en Albert Heijn. Toch wist de BMW zelfs op dat knullige stukje indruk te maken. Sterker nog: ik ben haast bang dat ik deze week al mijn kruit al verschiet, want allemachtig, wat ben ik onder de indruk.

Door de autopers werd de nieuwe 3-serie al warm onthaald. "Arme Audi en Mercedes", schreef het toonaangevende tijdschrift Car. Dat leek me weer zo'n akelig gekleurde mening van een autojournalist die het liefst met een race-auto zijn boodschappen zou halen. Maar óf ik word ook langzaam richting the dark side getrokken óf de 3-serie is echt een bijzondere allrounder.

Op de foto komt de 3-serie niet zo lekker uit de verf. Maar in het echt en dan vooral recht van voren is het een indrukwekkend beeldhouwwerk. De Efficient Dynamics moet het doen met een beetje zielig uitziende 16" velgen om het verbruik (en de bijtelling) te drukken. Laat je er bij aankoop iets groters omzetten, dan kan dat direct invloed hebben op de uitstoot en dus de bijtelling. Doe je het stiekem een week later, dan kom je daar mee weg, maar zal je karma beginnen aan een trage maar onstopbare vlucht naar beneden.

Als je de auto opstart, staat deze ook vanzelf in Efficient Dynamics-modus. Het gaspedaal reageert dan indirecter, wat moet zorgen voor minder verbruik. De andere opties zijn comfort, sport en sport met de tractiecontrole uit. Hardcore BMW-liefhebbers zullen het een doodzonde vinden dat de standaardmodus zoveel gevoel wegneemt. Zij vallen niet in de 20 procent bijtellingscategorie en moeten dus lekker een gewone 320i kopen. Regelmatig word ik voorbijgestoven door een leasebroeder in een Prius met een grote rookpluim achter zijn auto. Desalniettemin hoeft hij minder bijtelling te betalen dan iemand die zuiniger rijdt in zijn Toyota. Dat BMW standaard de zuinigste settings kiest voor zijn meest zuinige auto lijkt me niet meer dan eerlijk. Karma.

De stoelen zijn met de hand verstelbaar in allerlei richtingen. Het kost weinig moeite een goede zit te vinden. Laag, steun waar het nodig is, bewegingsvrijheid waar het gewenst is, stuur op schoot en met goed zicht rondom.

Het coolste SOS-knopje ter wereld. Boven je hoofd en onder een afdekking. Firing missiles!

Sluit je iPhone aan (met Apple's eigen stekkertje) en alles werkt meteen volledig. Ik heb zelfs cover art op het display. +1 voor BMW. Sterker: visueel is dit een schoolvoorbeeld van hoe een display in een auto ontworpen moet worden. Geen overbodige elementen, maar ook niet het idee dat je in een MS-DOS omgeving zit te werken. Het display tussen de klokken is nog indrukwekkender. Door het materiaalgebruik kun je niet zien waar de displays zich bevinden maar is al het zwart tussen de klokken potentieel display. Bij het aanzetten van de cruise control bijvoorbeeld vliegt er een pijltje langs de rand van de kilometerteller. Bij de ingestelde snelheid blijft hij staan. Die cruise control heeft nog een bijzondere feature. Normaliter laat de cruise control meteen los als je rem of koppeling aanraakt. Dat is heel vervelend met een handbak. Soms wil je een versnelling terug zonder van de cruise control af te gaan. Deze cruise control stopt alleen als je de rem aanraakt. Naar 80 optrekken en dan van de 5 naar de 6 gaan kan dus zonder de cruise control opnieuw in te moeten stellen. Aangenaam.

Over het verbruik durf ik nog niet zoveel te zeggen. Deze week zal ik voor het eerst mijn standaard 120 kilometer testcircuitje afleggen. Volgende week meer.