Duurtest: BMW 320i EDE (week 3)

Duurtest: BMW 320i EDE (week 3)

14-01-2013 12:30 Laatste update: 28-04-2018 14:03

De BMW blijkt een echte dr. Jekyll en Mr. Hyde te kunnen zijn. Zuinige cruiser én sportieve bochtenspecialist.

De meeste van de auto's die ik tot nog toe in de duurtest reed hadden een verborgen karakter. De Focus Ecoboost was een fijne gezinsauto, maar had er ook op de binnenweggetjes wel zin in. De Honda CR-Z mocht dan niet al te rap zijn, als je de snelheid erin hield op een rotonde stuurde bijna niets leuker. De BMW heeft ook zo'n tweeslachtig karakter, maar de extremen liggen nog verder uit elkaar.

Om te kijken hoe realistisch het verbruik is dat opgegeven wordt rijd ik van Winsum naar Leeuwarden en terug via binnenwegen. Grotendeels 80, een stukje 100 en meermalen onderbroken door een stuk 50, afslagen en kruispunten. Bij de meeste auto's kom ik dicht in de buurt van het opgegeven verbruik. De BMW reed ik rond het vriespunt met de ontwaseming aan en de stoelverwarming en over 120 kilometer kwam ik uit op 5,5l/100km. Akelig dicht bij de 5,3. Met de airco en stoelverwarming uit op een dag van een graadje of 18 zou ik onder dat normverbruik kunnen komen.

In een reactie op het blogitem over 'groene auto's die minder zuinig zouden zijn' vroeg iemand hoe ik dat deed. Hem lukte het niet om onder de 6 liter te komen op de snelweg tussen Rotterdam en Parijs. Nu zou ik 6 liter heel acceptabel vinden bij een snelheid van 130 km/u, maar er is naast de voor de hand liggende zaken (niet te hard optrekken, op tijd doorschakelen, zoveel mogelijk op de cruise control rijden) nog een belangrijke tip: anticipeer. Als je remt met het rempedaal, heb je verloren. Als je die instelling hebt, ga je anders rijden. Verder voor een bocht zak je wat terug in snelheid, rem je op de motor en neem je vervolgens de bocht met zoveel mogelijk snelheid om niet weer te veel op te hoeven trekken.

Tot zover Dr. Jekyll. Ik heb de knop ontdekt van Mr. Hyde. Naast de Eco Pro modus is er een comfort-, sport- en sport-esp-off-stand. Die laatste is er voor mensen die niet meer dan 20 procent bijtelling willen betalen, maar toch driftend een bocht door willen. Voor wie na het filerijden op een achterafweggetje terecht komt is die sportstand een zegen. Bij veel auto's met een dergelijke knop krijg je het gevoel dat er niets gebeurt, behalve dat het ledje sport gaat branden. Bij de BMW voel je dat er iets tot leven komt, zijn keel schraapt en in de starthouding gaat zitten. De pedalen reageren opeens precies en gretig. Het stuur lijkt 3 graden warmer te worden. De versnellingsbak is nu geen onderbreking van je flow in de queste om met zo min mogelijk benzine zo ver mogelijk te rijden, maar je maat die roept: harder, harder. Weinig auto's kennen zo'n diep en rond karakter als deze 3-serie.

Is er dan niets om over te zeuren? Jazeker, ik heb iets gevonden. De ruitenwissers. Ik kan er niet aan wennen. Net als de knipperlichten gaat het stokje weer terug na bediening. Ik dacht eerst dat ik zo ook nog de ruitenwissers sneller of langzamer kon zetten, maar dat schijnt een sensor te doen en die kan ik weer beïnvloeden met een aparte knop. Ik begrijp nog steeds niet helemaal wat nu vanzelf gaat en waarom ik soms nog iets moet bedienen.

Als we toch eerstewereld-problemen aan het noemen zijn: waarom kan ik wel starten met de sleutel in de broekzak, maar moet ik hem wel daar uit halen om de deur open te doen? Een Ampera, een Leaf, ze kunnen allemaal open en op slot met de sleutel in de broekzak.

En nog één klein dingetje dan: de kaarten van de satellietnavigatie zijn niet slecht of zo, maar als je ergens een bocht om gaat, gaat het beeld van de navigatie in drie hoekige knikken de bocht om. Niet sjiek.

Het allerbelangrijkste bezwaar voor mij is dat ik me geen hele toffe pief voel in de BMW. Het merk en dit model missen een zekere sympathie. Ze passen te goed in het plaatje van een rationele, maar verhardende wereld. Dat is moeilijk te rijmen met het enorme plezier dat ik eraan beleef om in de auto te rijden. Sterker nog: ik probeer excuses te verzinnen om weg te moeten met de auto. Ik heb nog een week om er uit te komen met de BMW. Volgende week het slot van deze duurtest.