Daar gaan we weer: hoe zuinig zijn 'groene' auto's?

Daar gaan we weer: hoe zuinig zijn 'groene' auto's?

11-01-2013 10:08 Laatste update: 28-04-2018 14:03

"Groene auto vaak niet zo zuinig" kopt de NOS. De stemmingmakerij begint structureel te worden lijkt het wel.

Begin november vond je in alle media verhalen over de auto's met range extender die minder zuinig waren dan beloofd. De stemmingmakerij in de koppen was vooral te wijten aan de behoefte van een leasemaatschappij om wat free publicity te scoren, verderop in het artikel werd het één en ander nader verklaard. De echte kop had moeten zijn: Hé klojo's met Opel Ampera's: leg je auto 's nachts aan de stekker, we betalen er allemaal voor dat jij dat ding rijdt. Dat vond de eindredactie vast net iets te lang.

Nu kopt de NOS site: "Groene auto vaak niet zo zuinig." Waarna je tussen de regels door moet lezen om te beseffen dat A) het niet ligt aan wat de boefjes van automakers in hun folder zetten, maar aan de gestandaardiseerde test. B) dat álle auto's minder zuinig zijn dan beloofd in de praktijk. C) dat er weer een fanatieke marketingmedewerker van een leasemaatschappij een succesvolle free publicity stunt op zijn naam heeft staan.

Dus voordat u met gebalde vuisten de barricade op gaat en de poort van uw lokale autofabriek blokkeert: richt uw boosheid niet op de automakers, maar op de bizarre gestandaardiseerde testcyclus. Het zit er dik in dat die binnenkort gaat veranderen overigens. Het lastigste daaraan is dat je modellen van de oude en nieuwe test met elkaar wilt kunnen vergelijken. Mensen zullen opeens schrikken als een model dat eerst 1 op 20 reed, nu nog maar 1 op 16 kan. Ongetwijfeld geholpen door een persbericht van iemand dat wat free publicity wil: "Nieuwe auto's stuk minder zuinig dan uitgaande modellen."

In het jaar dat ik duurtesters rijdt, is het me op één keer na altijd gelukt om akelig dicht bij het opgegeven verbruik te komen. Zelfs met de BMW 320i EDE kwam ik deze week op 5,5l/100 km (fabrieksopgave 5,1) en dan moet ik toegeven dat ik de auto een gedeelte van het traject van de Eco Pro stand heb afgehaald en in Sport heb gezet om een paar vrachtauto's voorbij te vliegen.

Dat is op een traject met 50, 60, 80 en een stuk 100 als maximale snelheid. Maar voor veel mensen is dat geen ondenkbaar scenario. Bovendien gebruik ik de auto dan niet om boodschappen te doen of andere zaken die op de fiets kunnen. Daar zit hem dan waarschijnlijk in dit geval ook de kneep. Al die auto's uit het staatje in het NOS-artikel, worden die nooit gebruikt voor kleine stukjes, waar ze koud rijden en met weinig toeren naar de supermarkt worden gereden? Uiteindelijk ligt het grootste deel van het verbruik bij de beslissing om in te stappen of niet.