Duurtest: Ford Focus (week 2)

Userpica

Deze week: is de Focus daadwerkelijk zo zuinig als beloofd wordt?

We testen vier weken lang de superzuinige Ford Focus. Die zou namelijk zonder hybride-techniek toch 1 op 20 moeten kunnen rijden. Met 125 pk en 171 Nm onder de kap. Klinkt te mooi om waar te zijn. Vorige week bespraken we de gadgets in de auto. Deze week zou ik vertellen of het een echte rijdersauto is. Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik veel nieuwsgieriger was naar het verbruik.

Ik heb als een omaatje gereden. Niet zo eentje die met 4000 toeren per minuut haar koppeling aan het verbranden is en zo met een slakkengangetje van de parkeerplaats van de plaatselijke supermarkt afrolt. Nee, het type dat zich keurig houdt aan de regels, vroeg opschakelt en langzaam optrekt. De Focus geeft bij 2500 toeren per minuut al aan dat je op kan schakelen, waarna je weer terugzakt naar 1600 toeren in een hogere versnelling. Ondanks dat het beestje verrassend veel trekkracht onderin heeft, is het verre van gelanceerd worden bij dat rijgedrag.

Het goede nieuws is echter dat ik 5,5 liter op 100 kilometer reed in een rit van Winsum naar Leeuwarden. Vooral provinciale wegen, maar ook regelmatig 50 door de bebouwde kom. Op 5,4 kwam ik aan bij de ring van Leeuwarden en door het laatste stukje stadsverkeer zak je dan nog een beetje.

Geen 5 liter per 100 kilometer dus kun je zeggen. Nee, maar deze auto heeft net 1100 kilometer op de teller staan en is dus nog niet indicatief. Motorblokken worden tegenwoordig met zulke kleine marges gebouwd, dat je wellicht geen olie verbruikt, maar ook meer weerstand hebt. Het kan soms tot wel 40 duizend km duren voordat een auto wat zuiniger wordt. En een kniesoor die op die laatste halve liter let, want ik heb ook een paar vrachtauto's ingehaald en dat doe ik niet 'hypermilend' maar gewoon terug naar de 3 en vol in de toeren. De Focus stelt ook dan niet teleur.

Onderweg verloor ik wel bijna de wil om te leven, want het schakelen op het juiste toerental wordt een obsessie. Dan te bedenken dat ik niet eens zo fantastisch presteer. De Focus gaf mij 5 uit 5 sterren voor anticiperen en snelheid, maar ondanks mijn beste bedoelingen niet meer dan 2 uit 5 sterren voor schakelen.

Tussen de klokken kun je dit overzichtje vinden met een indicatie van je rijstijl. Terwijl ik mijn best deed om 1 op 20 te rijden, reden 'zuinig-rijden-recordhouders' John en Helen Taylor 1 op 25,5 in een Volkswagen Golf die volgens de fabrieksnorm 1 op 16 zou moeten doen. Hebben vast alleen maar 70 gereden op de snelweg achter vrachtauto's aan.

Ik heb me heilig voorgenomen om me deze week dan echt geen zorgen te maken over het verbruik en de Focus flink op zijn donder te geven. Volgende week lees je er meer over.

Zie eerdere afleveringen van deze duurtest.

door Rutger Middendorp, 15-05-2012 15:27 11 reacties, 5550 views

Oli4k, 1 jaar geleden
afbeelding van Oli4k

Helemaal niet zo heel erg zuinig in de praktijk dus, voor zo'n motorblok. In ieder geval niet je zou mogen verwachten.

Waar ik trouwens echt benieuwd naar ben is wat het verbruik is als je hem eens echt flink op zijn staart zou trappen. Wat is nou het allermeest ongunstigste verbruik dat je kunt halen? (Zonder dat je non-stop 80 in z'n 1 rijdt natuurlijk, dat zou valsspelen zijn.)

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Geen gunstig verbruik? Voor een nieuwe, amper ingereden auto met een alles dan volleerde hypermiler achter het stuur vind ik 5,5l/100km indrukwekkend dicht bij de belofte komen. En voor een pittige serieuze stationwagon is het zeker prima!

Frans ten Veen, 1 jaar geleden
afbeelding van Frans ten Veen

Ik ben er ook niet van onder de indruk. Mijn 307SW 1.6 HDI uit 2006 rijdt ook 5,5 op 100km. En ik rij ook nog eens pittig, met regelmatig 130 op de snelweg.

Het verhaal dat hij zuiniger wordt na 40.000 vind ik ook vreemd, de gemiddelde benzine rijder zal dan bijna drie jaar geduld moeten hebben.

Ik ben benieuwd naar het overall gebruik aan het einde van de test...

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Je kunt een diesel niet met een benzine vergelijken als het gaat om verbruik. 

Frans ten Veen, 1 jaar geleden
afbeelding van Frans ten Veen

Dat klopt Rutger, maar een 1.0 benzine in vergelijk met een 1.6 diesel en dan nog zo'n verbruik.

Het zou logischer zijn meer in te zetten op de ontwikkeling van de dieseltechniek, daar is veel meer te halen. Alleen wordt dit erg onaantrekkelijk gemaakt door de belachelijk hoge wegenbelasting. Een dieselblokje van 1200cc rijdt in zo'n auto met gemak 1 op 25, dat schiet tenminste op.

Laat staan rijden op biodiesel..wellicht een leuke volgende editie van de duurtest?

Pansek, 1 jaar geleden
afbeelding van Pansek

Ik vind het voor een dergelijke auto best zuinig. Zelf haal ik (de laatste 1000km) 5,93 l/100 km in een Panda uit 2010. Op vakantie naar het buitenland 5,15 l/100 km. Het zuinigst dat ik ooit gehaald heb was 4,92 l/100 km, daar heb ik ook hard m'n best voor gedaan. De beloofde 3,9 l/100 km buiten de bebouwde kom is nog ver weg....

Oli4k, 1 jaar geleden
afbeelding van Oli4k

Met een Civic of Fiesta uit begin jaren '90 lukt het nauwelijks om onder de 1:20 te komen en 1:25 is vrijwel normaal. Goed, die bieden niet de veiligheid, luxe noch snelheid die deze Focus wel biedt, maar ze zijn inmiddels ook 20 jaar oud! Kom op zeg, het moet toch inmiddels wel beter kunnen dan dat?

En van dat inrijden, dat mag echt niet langer dan 3000 km duren.

Verbatti, 1 jaar geleden
afbeelding van Verbatti

Als eens nagedacht over wat de CO2 uitstoot g/km begin jaren '90 was van die auto's? Beduidend hoger (+30%). Daarnaast even benzine verbruik opgaven gecheckt; zitten allemaal vanaf (6,5 l / 100 km): 1:15/16. Mijn Japanner deed het destijds ook niet voor minder.

Kortom, nette prestatie van de Focus tot nu. Ben wel benieuwd naar levensduur van die kleine turbootjes.

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Oli4k:de zuinigste Civic op benzine uit '91 rijdt 1:13,5. Not even close. En woog 300kg minder!

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Frans ten Veen: alhoewel een diesel idd minder verbruikt dan een benzinemotor komt er wel veel meer fijnstof vrij. De vergelijking gaat op het gebied van milieuvrienlijkheid dus een beetje scheef.

Frans ten Veen, 1 jaar geleden
afbeelding van Frans ten Veen

Beste Rutger,

Daar tegenover staat een lagere co2 uitstoot en de moderne diesels hebben een roetfilter. Vrachtwagens gebruiken een additief om de verbranding schoner te maken http://nl.wikipedia.org/wiki/AdBlue Schrijf diesel rijden niet zo maar af als milieu-belastender.

http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/30/...


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

Bright Bunch

inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 127 bezoekers online.