Duurtest: Opel Ampera (week 2)

Userpica

De eerste week met de Ampera zit er op, het wikken en wegen kan beginnen.

Allereerst moet ik excuses maken. Het laadsnoer van de Ampera is geen drie meter, zoals ik vorige week beweerde, maar zes meter. Daarmee kan ik van het stopcontact in mijn kamer bij het raam omhoog, door het klapraam, weer bij het raam naar beneden en heb ik nog twee meter over. Het minpunt dat ik er geen verlengsnoer tussen kan hebben blijft nog steeds van kracht. Daardoor kan ik 's nachts de auto niet opladen zonder een raam open te laten staan. Zelfs in het vredige Winsum durf ik dat niet aan. De Nissan Leaf heb ik drie maanden zonder problemen met een verlengsnoer vanuit het fietsenschuurtje opgeladen. Dat lijkt een klein ongemak, maar met een Ampera wil je zo min mogelijk bij het tankstation zijn en zo makkelijk mogelijk elektriciteit tappen. Als je zelf een Ampera in de lease neemt of koopt, zul je een oplaadpunt maken op je parkeerplek, maar bij familie die 40 kilometer verderop woont is het maar afwachten of je zo makkelijk in kan pluggen.

Als we toch aan het zeuren zijn: de hoofdruimte achterin is voor een volwassene minimaal. Als je tegen de 1m80 bent, dan zit je met je hoofd onder het raam van de achterklep en de dakbekleding voor je voorhoofd. Met vier volwassenen een roadtrip maken verdient derhalve geen aanbeveling.

Tot zover de kritiek, want er is een boel goeds te melden. Het belangrijkste: ik voel me lekker in de auto. In de Leaf voelde ik me een beetje een evangelist. "Bekeert u tot het groene rijden. Volg mij richting het beloofde land van het elektrisch vervoer", dat idee. Dat had met name te maken met de vormgeving van de Leaf, de opvallende blauwe kleur en die enorme sticker met '100% elektrisch' op de deur hielp ook niet. Met de Ampera moet ik mensen vertellen dat hij elektrisch is. "Oh, hoe ver rijdt hij dan?" Ongeveer 60 kilometer. "Poeh, dat houdt niet over!" Nee, maar daarna slaat het aggregaatje aan en kun je nog 450 kilometer. "Hmmmm." Juist.

De belofte van de Ampera is makkelijker te slikken voor mensen die gewend zijn benzine of diesel te rijden. Het ontwerp ook. Van elke twintig mensen die hier langs komen fietsen, zitten er toch zeker drie achterstevoren op de fiets. Onze Darth Vader krijgt veel complimentjes over zijn uiterlijk.

Of je nu sportief wil rijden of relaxed wil cruisen: de Ampera schikt zich. Alhoewel de 150 pk niet meer dan voldoende is voor een wagen van 1635 kilo, voel je wel dat er 370 Nm koppel is. Die zorgt voor een aangename druk in de rug. In negen seconden zit je op 100 kilometer per uur.

Dat alles in een paar aangename met de hand verstelbare stoelen met verwarming. Die zitten goed en ook het stuur ligt prettig in de hand. Het dashboard is echter wat rommelig. De klokken voor je neus zien er futuristisch uit, maar bestaan uit een grote hoeveelheid losse elementen. Wat visuele clustering had de zaak overzichtelijker gemaakt. Ook de middenconsole bestaat uit een enorme hoeveelheid losse knopjes.

Aangezien de auto ook een touchscreen heeft, zou die overvloed eenvoudig gereduceerd kunnen worden. Het touchscreen is ook te bedienen met een draai- en drukknop centraal op het dashboard, maar niet vanaf het stuur. Dat is jammer, want het is veel prettiger je handen aan het stuur te houden als je een afspeellijstje opzoekt.

Over audio gesproken: de Bose set is booming! Wellicht komt het doordat de auto zo stil is, want ook in de Leaf klonk de muziek als nooit tevoren. Na een aantal teleurstellingen het afgelopen jaar, zoals de Bose set in de Porsche 911, is deze set een verademing. Je iPhone of mp3-speler aansluiten kan zonder speciale stekkers. Inpluggen en knallen maar.

De vraag die mij door het hoofd blijft spelen is de volgende: Leaf (35K) + Aygo (10K) = Ampera (45K). Oftewel, is het handiger om één dure auto te hebben die alles kan, of twee auto's die elk een eigen rol hebben? Reacties zijn welkom in de comments.

Lees alle artikelen uit deze duurtest.

door Rutger Middendorp, 17-04-2012 14:58 20 reacties, 17216 views

Oli4k, 2 jaren geleden
afbeelding van Oli4k

Hij ziet er inderdaad een heel stuk cooler uit dan een Leaf, hoewel dat natuurlijk niet zo heel moeilijk te bereiken is. In 9 seconden maar 100 klinkt ook niet gek. Hij is tamelijk zwaar, merk je dat erg met rijden? Nu is het niet echt een sportauto natuurlijk, maar ik ben toch benieuwd hoe hij is als je er wat 'sportiever' (yuk) mee rijdt.

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

'wát sportiever' gaat prima. Maar geloof het of niet: de Leaf rijdt sportiever. De zit van de Ampera is lager, maar het gevoel van acceleratie minder overtuigend. Dat heeft volgens mij vooral te maken met de gevoeligheid van de pedalen. Het rempedaal geeft bijvoorbeeld ook weinig feedback. Beetje zompig, geeft niet het vertrouwen dat je na die s-bocht snel weer stil staat. 

Het extra gewicht is niet bijzonder opvallend. Iedereen die een Passat gewend is zal er niet van schrikken. 

Oli4k, 1 jaar geleden
afbeelding van Oli4k

Het zou mooi zijn als dit soort auto's ook in de racerij terecht gaan komen. Dat zou het rijgedrag weleens goed kunnen doen, zodat milieubewust rijden ook nog eens leuk kan worden. Tja, en als het referentiekader een Passat is sla ik nog even over. Ik wacht nog wel even op de i8 van BMW (als er tegen de tijd dat die te koop is nog wat van over is tenminste).

Curly Runhaar, 2 jaren geleden
afbeelding van Curly Runhaar

'...en ook het stuur licht prettig in de hand...' Schaam je! En daarbij, het blijft een Opel. Ik ben geen liefhebber. Wanneer gaan jullie de Renault Fluence, Zoe en/of Chevvy Volt rijden?

miekol, 2 jaren geleden
afbeelding van miekol

Je realiseert je dat de Opel Ampera de Europese versie is van de Chevy Volt???

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

De Chevy Volt is 99% identiek aan deze. De Renault Zoe staat op het lijstje, de Fluence niet. 

GRRRRR, 1 jaar geleden
afbeelding van GRRRRR

En hij laat ook gewoon staan. Onvoorstelbaar. Zo'n lelijke fout. Dom en verwarrend. Pfff...

GRRRRR, 1 jaar geleden
afbeelding van GRRRRR

Charmant om zelf dan ook een typkronkel neer te leggen, maar ja: verwijderen of bewerken kan dus weer niet bij Bright.

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Ben je boos GRRRRR?

Simon90, 2 jaren geleden
afbeelding van Simon90

Ik zou dan kiezen voor een combinatie Leaf + VW Up, in plaats van die Aygo. Ben je nog íets goedkoper uit en compenseer je het afzichtelijke ontwerp van de Leaf tenminste fatsoenlijk.

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Ik denk dat als je met iemand samenwoont die ook een rijbewijs heeft zodat je kan autodelen met elkaars auto dat Up + Leaf een verstandige keus is. Als je in je eentje bent zou ik geloof ik toch voor de Ampera gaan. 

En die Leaf valt in zwart best wel mee toch? 

martijn 101, 1 jaar geleden
afbeelding van martijn 101

mooie auto, maar nog niet echt praktisch. Ik zou voor een Renault Twizzy gaan :-)

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Met een dakkoffer? 

martijn 101, 1 jaar geleden
afbeelding van martijn 101

ja een kleintje voor je tablet, tandenborstel en schone boxer, ff ontopic; die Twizzy lijkt mij echt handig voor in de stad!

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Mij ook, op het ontbreken van de ramen na dan. 

martijn 101, 1 jaar geleden
afbeelding van martijn 101

ja, lekker je Twizzy volgekotst na een zaterdagnacht op straat te hebben gestaan ;-)

Guust van Liere, 1 jaar geleden
afbeelding van Guust van Liere

Rutger,

Ik rij zelf Ampera en ben verbaasd over je opmerking over het verlengsnoer. Ik gebruik een verlengsnoer van 15 meter en heb geen problemen. Omdat de laadstroom van de Ampera redelijk hoog is heb ik wel een verlengsnoer met aderdiameter van 2,5 mm gebruikt.
Overigens ben ik erg enthousiast over de Ampera.

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Ik word ook steeds enthousiaster hoor. Dat van dat verlengsnoer had ik inderdaad ondertussen ook doorgekregen. Heb een serieus bouwvakkersverlengsnoer waar ie moeilijk over doet, maar zal nog es wat andere varianten proberen, want nu moet het raam steeds open. 

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Ik word ook steeds enthousiaster hoor. Dat van dat verlengsnoer had ik inderdaad ondertussen ook doorgekregen. Heb een serieus bouwvakkersverlengsnoer waar ie moeilijk over doet, maar zal nog es wat andere varianten proberen, want nu moet het raam steeds open. 

groothr, 1 jaar geleden
afbeelding van groothr

belangrijk is uiteraard de beschikbaarheid van oplaadpunten, thuis en op parkeerplaatsen. Hiervoor zijn meerdere alternatieven en lopen er verschillende projecten (oa e-laad ed). Toch valt het (groeiende) aantal punten vooralsnog tegen. Zo is er bijvoorbeeld op Schiphol geen openbaar oplaadpunt beschikbaar. Wellicht handig dat jullie daar als Bright ook aandacht aan geven en wat druk opbouwen om het oplaadpunten te vergroten.
Overigens wacht ik nog een paar weken in spanning af tot mijn Ampera wordt afgeleverd. Ik heb in december een paar uur in de auto mogen rijden en was zeer positief verrast over het rijgedrag. Met thuis en op het werk een oplaadpunt moet het mogelijk zijn 80-90% van mijn kilometers electrisch af te leggen

hermen de groot


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

Bright Bunch

inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 12 Bright Bunch leden en 222 bezoekers online.