Jukeboxsite 22tracks is antwoord op 'muziekchaos' online

Jukeboxsite 22tracks is antwoord op 'muziekchaos' online

21-10-2009 07:14 Laatste update: 29-04-2018 08:37

De nieuwe versie van jukeboxsite 22tracks gaat donderdag live. Brightbezoekers krijgen een voorproefje.

Niet jij en je vrienden, maar dj's en muziekkenners kiezen wat je kan luisteren op 22tracks.com. Op deze Nederlandse site zjin 22 nieuwe liedjes in 22 genres gratis te streamen.

De site startte in april maar donderdag gaat een nieuwe versie online. Het aantal genres breidt dan uit naar 22, van beats tot Hollandse hiphop. Je kunt ook shuffelen tussen genres. Voordat de site live gaat kan je hem als Bright-bezoeker via deze link al uitproberen.

Bij zoveel mogelijk nummers staan links naar de bijbehorende iTunes-downloads, de Myspace-pagina en Twitter-accounts. De liedjes blijven maar een paar weken online staan. Er is geen archief. Achter 22tracks zitten radiomaker Vincent Reinders (Radio 5, 3FM, Funx) en zelfstandig internetmarketeer Gilles de Smit (ex-ID&T, ex-BBNed).

De muziek op 22tracks wordt uitgekozen door diverse dj's en muziekkenners, zoals Job de Wit, Dj Gomes, Tom Trago en Rotjoch. Zij bepalen de playlists. Dat klinkt nauwelijks '2.0', maar dat is 22Tracks dan ook niet. Reinders en De Smit zeggen juist 'orde te willen scheppen in de wirwar van aanbod die de muziekwereld op internet is geworden'.

'We zijn een signaalstation voor nieuwe tracks, artiesten en genres zonder registraties of afleidende vormgeving. Eenvoud is het sleutelwoord.' Minder keuze kan ook een opluchting zijn. Vandaar dat de Luisterpaal van VPRO's 3voor12 ook zo populair is.

Experts laten kiezen, scheelt je veel tijd. 'Om volledig op de hoogte te zijn van wat er speelt in een genre, moet je de belangrijke blogs en websites dagelijks bezoeken en weten waar deze te vinden zijn. De 22tracks-experts doen dit beroepshalve, voor clubavonden en radioshows waar de dj's draaien of voor de artikelen en recensies die de journalisten schrijven.'

Daarmee staat de site regelrecht tegenover muziekdiensten als LastFM en Spotify. Bij die sites stuurt het enorme aanbod je volgens Reinders en De Smit 'het bos in'. Reinders: 'Spotify is top. Maar de eenvoud om op sterke nieuwe tracks te stuiten en even snel uitvinden wat er allemaal uitgebracht is, ontbreekt.' De Smit: 'Van LastFM heb ik nooit goed begrepen waarom ik anderen nodig had om nieuwe muziek te vinden.'

De omstreden nieuwe tarieven van Buma/Stemra voor online muziekgebruik zouden meteen roet in het eten kunnen gooien. Maar de mannen van 22tracks zeggen 'zo snel mogelijk' met Buma/Stemra en de SENA om tafel te gaan zitten om tot 'een eerlijk model voor afdracht' te komen. 'Tot op heden verdienen wij niets aan 22tracks. We hopen met 22tracks het belang van promotie van nieuwe muziek op internet onder de aandacht te brengen.'

Platenlabels staan niet afwijzend tegenover de site. 'Universal heeft er zelfs op de interne blog een artikel aan gewijd. De artiesten die we gesproken hebben zien 22tracks als sterke promotool.'

Binnenkort komt er een betaalde iPhone-app van 22tracks en wordt het mogelijk enkele liedjes op je eigen site of profielpagina te embedden. Op 22 november volgt de My22-functie: favoriete liedjes zijn als eigen playlist af te spelen.

22tracks praat met adverteerders en sponsoren, die genre-jukeboxen kunnen 'adopteren'. Dat zal de belangrijkste inkomstenbron worden. In de toekomst hoopt de site commissies te vangen uit verkoop van betaalde dowloads via externe sites.

De nieuwe versie van 22tracks gaat donderdag live tijdens het Amsterdam Dance Event. Maar via 22tracks.com/bright werkt het al.