Verkoop iPad-magazines zakt in

Verkoop iPad-magazines zakt in

03-01-2011 08:26 Laatste update: 29-04-2018 01:56

Het nieuwtje is eraf. Of is er meer aan de hand?

Terwijl er van het eerste nummer van Wired dat op de iPad verscheen, nog meer dan honderdduizend exemplaren werden verkocht, verkocht het blad er in oktober en november nog maar 22 en 23 duizend exemplaren. In de maanden daarvoor zat Wired gemiddeld nog op 31 duizend, zo blijkt uit cijfers van het Audit Bureau of Circulations.

Ook bij andere iPad-tijdschriften heeft de daling ingezet. Vanity Fair zag de verkoop in november teruglopen tot 8.700, terwijl het in de drie maanden daarvoor gemiddeld nog 10.500 exemplaren op de iPad wegzette. Tijdschriften als GQ, Glamour en Men's Health zakken eveneens weg.

De daling van het aantal verkochte digitale magazines is hoe dan ook geen goed nieuws voor uitgevers die hoopten dat ze via de iPad de trend van dalende papieren oplages kunnen keren. Nog voor de lancering van de iPad waarschuwden The Register en TechDirt al dat de verwachtingen bij uitgevers veel te hooggespannen waren. De dalende oplagecijfers lijken hun gelijk voorlopig te bewijzen.

Het ligt voor de hand om te denken dat de lezers ophouden de iPad-bladen te kopen omdat het nieuwtje er wel vanaf is. Wat ook niet helpt is dat de concurrentie op de iPad, zowel van nieuwe magazines als van allerlei andere apps, alleen maar toeneemt. Bovendien ontbreekt er nog altijd een goed abonnementensysteem voor de iPad.

Maar misschien hebben de iPad-tijdschriften ook niet genoeg extra's te bieden in vergelijking met hun papieren tegenhangers. Zo zijn veel tijdschriften voor de iPad vrijwel een één-op-één-kopie van de papieren uitgave en maken ze onvoldoende gebruik van de mogelijkheden die het nieuwe medium biedt. Wie niet linkt, blijft inkt.