Verven zonder water

Verven zonder water

01-03-2012 10:26 Laatste update: 28-04-2018 19:13

Het Nederlandse DyeCoo kleurt de textiel van Nike. Dat gebeurt zonder water maar met CO2. Milieuvriendelijker en goedkoper.


In de textielindustrie is de Nederlandse verftechniek van DyeCoo een doorbraak. Waar het kleuren van textiel tot nu toe een proces met chemicaliën en een groot waterverbruik is, heeft DyeCoo een machine ontwikkeld die textiel verft zonder chemicaliën, zonder water en met gebruik van CO2.

'De stof gaat droog de machine in en komt er droog uit', zegt directeur Reinier Mommaal. Hoe het droge CO2-proces werkt? Koolstofdioxide (CO2) wordt superkritisch boven 31 graden Celsius en een druk van meer dan 74 bar. Deze vloeistofachtige dichtheid maakt ontbinding van materialen mogelijk. Voor verven met CO2 in deze staat brengen wij de CO2 tot 120 graden Celsius en een druk van 250 bar. In die toestand penetreert de CO2, vol met kleurstof, de synthetische vezels waarbij het uitzet zodat de verf goed de vezels kan binnendringen. Zo worden alle stappen als afschrobben, verven, spoelen en het verwijderen van overtollige verf in een keer uitgevoerd.

Dat er geen water aan te pas komt, is in Nederland misschien niet zo belangrijk maar levert in Azië (waar de meeste textiel geverfd wordt) een enorm milieuvoordeel op. En waar groen vaak pas wint als het ook economisch voordeel oplevert: het DyeCoo-proces is ook nog eens goedkoper.

De techniek van DyeCoo is al minstens 8 jaar bekend. Wat was het tipping point? 'De textielverfmarkt is redelijk conservatief, men verft al honderden jaren met water. Het introduceren van een nieuwe techniek gaat niet vanzelf, ondersteuning van een groot merk helpt daarbij', schrijft Reinier Mommaal aan Bright. Zoals Nike's vice president sustainability and innovation Hanna Jones
ons al vertelde:
'Nike gaat ons ondersteunen met het introduceren van deze nieuwe standaard op de markt. Het doel is natuurlijk om binnen een aantal jaar zo veel mogelijk partijen te laten overschakelen op deze nieuwe techniek.'

Hoe een Nederlands bedrijf het voor elkaar krijgt om de kleuringen van Nike te mogen doen? 'Nike is een zeer innovatief bedrijf en zij houden de markt goed in de gaten. Zij volgen ons al 8 jaar en nadat DyeCoo in 2009 de Herman Wijffels Innovatieprijs won, zijn de eerste contacten gelegd. In 2011 heeft Nike uitgebreid ons proces en bedrijf bekeken en daarna besloten om een strategisch partnerschap aan te gaan.'

Wat kunnen wij consumenten naast Nike nog meer van DyeCoo zien? 'Wij hopen in de toekomst met meerdere merken te gaan samenwerken, wellicht dat onze techniek gebruikt gaat worden voor marketingdoeleinden. DyeCoo is verder te zien op de Floriade in het paviljoen van de Rabobank en het programma Tegenlicht van de VPRO zal in een uitzending in april uitgebreid aandacht besteden aan onze techniek.'