Waarom veelbelovende Etcher faalde op Kickstarter

Waarom veelbelovende Etcher faalde op Kickstarter

19-06-2012 15:41 Laatste update: 28-04-2018 17:09

Een op het eerste gezicht goed product is er niet in geslaagd om het doel te behalen op Kickstarter. Hoe komt dat?

We schrijven op Bright regelmatig over producten die op crowdfunsingsite Kickstarter in notime veel geld ophalen. Maar waarom lukt het andere interessante producten niet? Die vraag beantwoordt Wired met als voorbeeld Etcher.

Het iPad-omhulsel maakt van je tablet het speelgoed Etch A Sketch: je draait aan de knoppen om een tekening te maken en je schudt het toestel om 'm te wissen. De tekeningen zijn te delen op internet. Klinkt als een goed idee dat via tv-programma's, Wired en Techcrunch veel aandacht kreeg. En toch haalde Etcher nog niet eens een derde van het doel van 75 duizend dollar op.

Volgens Wired doet Etcher het goed bij vier van de zeven P's of Kickstarter Marketing (Product, Price, Promotion en Proven Track Record), maar blijft de verkoop achter om 3 redenen:

Place: Kickstarter maakt impulsaankopen moeilijk omdat de leveringstijd op kan lopen tot zes maanden. Etcher had het waarschijnlijk beter gedaan in de meeneembakken bij de kassa.

Purpose: Succesvolle gadgets op Kickstarter hebben meer dan alleen het doel van speelgoed. Voor de 60 dollar is Etcher misschien te eenzijdig.

People: Ondanks het grote bereik van het idee, kochten te weinig mensen Etcher. Hieruit concludeert Wired dat de markt gewoon niet groot genoeg was.

Dat is even flink balen voor de mannen achter Etcher, maar uiteindelijk bespaart deze Kickstarter-faal een hoop pijn en geld dat anders uitgegeven zou worden aan productie en marketing. Hiermee is Kickstarter een laagdrempelige manier om te onderzoeken of een idee levensvatbaar is.