52: Televisie is een sterfhuis

52: Televisie is een sterfhuis

12-07-2013 11:20 Laatste update: 28-04-2018 08:53

Maxim Hartman maakte een kwart eeuw televisie. Nu maakt hij voor de VPRO een programma op internet, want hij is klaar met televisie.

Met tv-programma’s als Rembo en Rembo en Omroep Maxim trok Maxim Hartman een kleine maar razend enthousiaste groep kijkers. De afgelopen maanden maakte hij voor de VPRO een programma op internet, het Televisie Bevrijdingsfront. Maarten Reijnders interviewde hem voor Bright. “Ik heb geen zin om te moeten bedelen om een programma te kunnen maken.”

1. Wat doe je met het Televisie Bevrijdingsfront?
Ik maak elke week een kort filmpje. Daarvoor maak ik voornamelijk gebruik van YouTube-video’s, waarbij ik dan commentaar lever. Dat is het mooie van deze tijd. Er wordt elke minuut 70 uur aan video geüpload naar YouTube. Al het materiaal is er al. Ik hoef niet meer naar buiten.

2. Hoe kies je de video’s uit?
Alle grappig bedoelde video’s heeft iedereen al binnen een dag gezien op Dumpert of Flabber. Dat is voor mij dus niet interessant. Wat ik zo gaaf vind aan YouTube is dat je daar allerlei niches hebt. Een Italiaans kaaskanaal bijvoorbeeld, waar iemand dan dertien minuten staat uit te leggen hoe je Parmezaanse kaas moet snijden. Die man is heel serieus over hoe je de kaas in goede blokken krijgt. Dat vind ik zo grappig. Demonstratie-video’s zijn vaak onbedoeld grappig of erotisch. Daar ga ik dan mee aan de slag.

3. Bevalt het een beetje, tv maken op internet? Uiteindelijk moeten de kijkers het idee hebben dat het iets heel anders is dan gewone televisie, maar ik ben nog wel heel erg naar de vorm aan het zoeken. Elke week denk ik er weer over om het helemaal anders te doen. De kijker ziet mij nu elk filmpje in beeld, maar zelf vind ik het heel vervelend om de hele tijd naar mijn eigen kop te kijken. “Wat zit je nou te lullen in die camera, man?”, denk ik dan. Maar de VPRO wil graag dat mijn hoofd in beeld is. Anders kunnen ze het ook wel door iemand anders laten maken.

4. Waarom maak je eigenlijk geen gewone televisie meer? Omdat ik mijn buik helemaal vol heb van televisie. Ik ben het zat om steeds met mijn programma-ideeën te leuren. Ik ben geen kijkcijferkanon, maar er is wel een groep die mij waardeert. En toch moet ik nog steeds fucking bedelen om een programma te kunnen maken. Als ik een geweldig idee heb, moet ik eerst langs bij de VPRO. De VPRO moet dan weer langs bij de netcoördinator die bepaalt wat er wordt uitgezonden. En maanden later hoor je dan misschien eens of je het mag maken. Dat ben ik spuugzat. Als het zo moet, word ik nog liever putjesschepper.

5. Kijk je nog wel televisie?
Ja, vooral als ik moe ben of als ik ben uit geweest bijvoorbeeld. Dan laat ik het over me heen komen. Zelf kies ik graag voor een documentaire, maar als ik met mijn vriendin kijk, wordt het meestal wat anders. Zij heeft echt een slechte smaak. Dus dan kijken we naar die MTV-shit of naar The Voice. Dan zit ik echt met verbazing te kijken hoe die juryleden zitten te slijmen en te schmieren. Hele domme televisie, maar daarom ook heel grappig.

6. Wat is de toekomst van tv?
Ik denk dat tv een sterfhuis is. Uiteindelijk gaat het allemaal anders worden. Televisie is er dan alleen nog maar voor grote evenementen, rampen, nieuws en voetbal. Verder stelt iedereen gewoon een eigen playlist samen. Dan ga je niet meer kijken naar wat een net- coördinator als Roek Lips je voorschotelt. Echt, wie is die gast dat hij dat allemaal mag bepalen? Ik snap totaal niet waarom die man daar zit. Het is gewoon een ambtenaar met superveel macht.

7. Waarom erger je je zo aan die man?
Ik had een half jaar geleden een idee voor een provocerend programma op Nederland 3 waarin ik jongeren te kakken zou gaan zetten. Lekker alleen maar bewijzen vinden voor hoe dom jongeren zijn en hoeveel geld ze wel niet kosten. En dat we ze in aparte dorpen moeten zetten enzo. Een beetje het Wil- ders-idee. Dat zou de basis worden. We zouden het vervolgens invullen door bijvoorbeeld een hipster te overvallen. Daar trekken we dan alles van af wat hipster is en dan kijken we wat er over- blijft. Nou, heel weinig, denk ik. Volgens mij een topprogramma! Dus ik dacht: laat ik even bij Roek Lips informeren of het zin heeft om het uit te werken. Maar dan reageert hij zo van: “Het is niet ge- bruikelijk dat programmamakers zelf met hun ideeën bij mij komen.” Dat de- dain! Toen heb ik geantwoord: “Sorry God, steek het dan maar in je reet” Wat is dat nou voor onzin? Je kunt toch wel even zeggen: “Het is nu crisis, dus het komt niet zo goed uit.” Of: “Ik vind er geen reet aan, ik heb geen vertrouwen in je en je hebt nog nooit gescoord op Nederland 3.” Maar in de plaats daarvan doet hij zo uit de hoogte. Daar word ik heel agressief van.

Dit interview verscheen in Bright magazine #52. Je kunt je hier abonneren op Bright, of het nummer los kopen in de Bright Store.