Hoe je IT, sales én marketing succesvol laat samenwerken
Van onze partner Accenture

Hoe je IT, sales én marketing succesvol laat samenwerken

12-12-2019 19:09 Laatste update: 13-12-2019 08:34

Eda Yurdakul adviseert als digital business analyst bij Accenture Fortune 500 bedrijven bij digitale vraagstukken. Ze zit met sales, marketing én IT aan tafel en brengt uiteenlopende belangen samen.

Als digital business analyst brengt Eda Yurdakul dagelijks de wensen in kaart van grote bedrijven die hun webshop willen aanpassen of vernieuwen. Dat gaat van het schuiven met knoppen tot de volledige herinrichting van de customer journey. Yurdakul: “We beginnen altijd eerst met het inventariseren van problemen en ambities.”

Yurdakul heeft Bedrijfskunde gestudeerd aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en deed daarna een master in de vooruitstrevende studie Bedrijfs Informatie Management. Op het lesprogramma geen achterhaalde boeken, maar krantenknipsels over de laatste digitale innovaties. Yurdakul: “Je leert er niet alleen dat data interessant is. Maar ook wat je er allemaal mee kunt.”

Verbinder

Haar dagelijkse werk bestaat met name uit het adviseren en begeleiden van projecten met diverse stakeholders. De kunst daarbij is volgens haar dat je uiteenlopende belangen maar ook verschillende verwachtingen samen moet brengen. “Sales denkt bijvoorbeeld heel makkelijk over het toevoegen van functionaliteiten terwijl IT juist alles eenvoudiger en efficiënter wil maken, maar minder gevoel heeft met deadlines.” Yurdakul fungeert als verbinder tussen de verschillende belanghebbenden. Ze moet ook zorgen dat een project binnen de afgesproken tijd klaar is.

Het punt volgens haar is dat IT’ers vaak heel anders denken over een project dan iemand van sales of marketing, die vooral de omzetten willen verdubbelen. “Developers zijn meer bezig met hoe het zo mooi en goed mogelijk kan, en minder met de tijd die het kost om alles af te krijgen.”, aldus Yurdakul. Het is haar taak vervolgens om iedereen binnenboord te houden. Ze probeert daarom altijd zo snel mogelijk een persoonlijke band op te bouwen met betrokkenen.

Affiniteit met IT

Om te kunnen slagen als digital business analyst is volgens haar een voorwaarde dat je affiniteit hebt met IT. “Dat staat vaak in advertenties. Maar bij dit werk is dat echt nodig.” Bij de inventarisatieronde probeert ze opdrachtgevers vaak uit te dagen. Het doel is samen ontdekken wat wel en niet mogelijk is. Maar daarvoor heb je wel een goed inzicht nodig in die mogelijkheden, vindt Yurdakul. Hoeveel dagen werk kost dat extra knopje bijvoorbeeld? En wat levert al die moeite uiteindelijk op?

Consequenties

“Soms werkt het beter als de klant dat zelf ontdekt in plaats van dat je dat voorkauwt. Dus maken we een mock-up waarin de gewenste aanpassing vast doorvoeren. En dan kan de klant zelf zien of die gewilde fotogallery wel het gewenste effect heeft.” Je leert op die manier samen doordenken, en dat losse ideeën consequenties voor het geheel kunnen hebben. Yurdakul: “Een klein knopje heeft soms grote gevolgen.”

Meer uitdagende top tech jobs? Bright nam in de podcast (vanaf 32:30) een kijkje achter de schermen bij AMS-IX, het grootste internetknooppunt van Nederland. 

Beluister de hele podcast: