Dit algoritme voorspelt wat we over een week kopen

Dit algoritme voorspelt wat we over een week kopen

19-04-2017 07:08 Laatste update: 26-04-2018 21:49

Een algoritme dat ooit werd ontwikkeld voor deeltjesexperimenten bij CERN, helpt de Duitse webwinkel Otto om te voorspellen wat consumenten gaan kopen.

Het algoritme maakt analyses aan de hand van 3 miljard eerdere transacties en 200 verschillende variabelen, zoals eerdere aankopen, zoekopdrachten op de Otto-website en het weerbericht. Op basis van deze informatie kan Otto met een zekerheid van 90 procent voorspellen wat de komende dertig dagen zal worden verkocht, schrijft The Economist.

Zo schaft Otto maandelijks automatisch ongeveer 200.000 producten aan bij derden. En dat is belangrijk, want zo kan het bedrijf het aantal retouren zo laag mogelijk houden, zo blijkt eveneens uit analyses van consumentengedrag. Hoe langer mensen moeten wachten op bestelde goederen, hoe groter de kans dat ze het terugsturen. Datzelfde geldt voor bestellingen die op verschillende momenten worden geleverd: ook dan sturen klanten de producten vaker retour.

Door alvast van tevoren producten in te kopen die Otto zelf normaal niet op voorraad heeft, is het mogelijk om sneller in één keer alles te leveren. Het AI-systeem, dat is gebaseerd op het CERN-algoritme, heeft er zo voor gezorgd dat het aantal geretourneerde producten met 2 miljoen per jaar is gedaald.