Maak als eerste een rit op deze elektrische brommer
Van onze partner Brekr

Maak als eerste een rit op deze elektrische brommer

19-11-2019 10:01 Laatste update: 15:27

Hoewel het uiterlijk tussen een motor en een brommer in zit, is de elektrisch aangedreven Brekr wel degelijk een brommer, vertelt bedenker Niels Willems. Tijdens tech-festival Bright Day kan je komend weekend als eerste een testrit maken op de Brekr.

Probeer de e-brommer Brekr tijdens Bright Day op 23 en 24 november in de Expo Haarlemmermeer. Koop hier je kaarten.

Het is een beetje een tongbreker maar Brekr spreek je net zo uit als wekker. Met het accent op de è, zegt ondernemer Niels Willems van de Nederlandse startup uit Doetinchem. Nog maar twee jaar geleden ging het bedrijf van start. Het doel is een elektrische brommer op de markt brengen die het goed doet in het stadsverkeer maar ver genoeg kan om de dagelijkse tocht naar het werk te maken.

Brommernorm

De range van brommer is, afhankelijk van of je een of twee accu’s gebruikt tussen de 80 of 160 kilometer. Topsnelheid is op dit moment 45 kilometer per uur, precies binnen de brommernorm. Willems: “Of mensen ‘m gaan opvoeren? Dit is hoe we ‘m afleveren.” Hij voorspelt wel dat je tijdens het accelereren bij het stoplicht iedere brandstofbrommer eruit trekt.

Comfort

Bij het ontwerp is ervoor gekozen om zo functioneel mogelijk te zijn. In tegenstelling tot andere elektrische scooters en brommers is de Brekr uitgevoerd zonder de uiterlijkheden van de fossiel aangedreven evenknie. Willems: “Dus gebruiken we geen fake brandstoftanks en afdekkappen. Alles wat niet nodig is, zit er ook niet op.” Voor het comfort zijn er veren en is gekozen voor 17” wielen voor de perfecte demping.

Binnen vijf uur vol

Met een bereik dat keurig binnen het gemiddelde van het dagelijks aantal gereden Nederlandse kilometers ligt, moet de Brekr een praktische vervanging worden voor grote stadsbewoners die geen ruimte hebben voor een tweede auto, verwacht Willems. Tijdens de ritjes regenereer je energie tijdens afremmen en de heuveltjes naar beneden. Wie twee batterijen gebruikt, kan er altijd eentje in de oplader laten zitten. Binnen vijf uur is ie weer vol. Honderd kilometer rijden tegen de gebruikskosten van één (!)  euro is realistisch.

Al verkocht

Op dit moment doorstaat de Brekr Model B (de ‘B’ staat voor brommer) testen op de circuits van het RDW. Willems denkt dat de goedgekeurde versie volgend jaar op de weg mag. De eerste batch van meer dan honderd bestellingen is al verkocht. In eerste instantie richt hij de pijlen op Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Hierna moeten andere Europese landen volgen.

Cafe racer

Over de VS en Canada wordt nog gewikt en gewogen: “Daar moet je weer aan nieuwe voorwaarden voldoen. Ook denken we dat ze daar wat snellere exemplaren prefereren.” Willems krijgt veel positieve en geïnteresseerde berichten. “In de VS vinden ze dat het design op een café racer lijkt.”

Komt naar je toe

Brekr is volledig in Nederland ontworpen en wordt hier ook geassembleerd. De lichtgewicht aluminium tweewieler is voor 4200 euro verkrijgbaar, waarmee de Brekr qua prijs heel bereikbaar blijft. Willems zegt dat dit ook de bedoeling is: “Zo veel mogelijk mensen moeten er eentje kunnen kopen. Na aanschaf heb je heel weinig onderhouds- en gebruikskosten.” Dat betekent niet dat je aan je lot wordt overgelaten mocht de elektrische brommer onverhoopt stil komen te staan. “Dan komt ons serviceteam naar je toe.”, belooft Willems.

Brekr zelf uitproberen? Kom naar Bright Day op 23 en 24 november en maak zelf een testritje met de nieuwe elektrische brommer.