De mensen achter het 'gehate' @NS_online

De mensen achter het 'gehate' @NS_online

18-06-2016 15:51 Laatste update: 27-04-2018 05:34

Via Twitter-account @NS_online krijgt het webcareteam van de NS dagelijks geklaag en gescheld over zich heen. Hoe gaan ze daar mee om?

Bij de NS werkt een webcareteam van 65 mensen, die onder andere via Twitter, Facebook en WhatsApp met reizigers communiceren. Ze geven antwoord op vragen, horen verhalen aan van reizigers en soms negeren ze een scheldkanonnade. De medewerkers reageren anoniem: ze gebruiken alleen initialen met het ^-teken ervoor. Daniël Verlaan ging op bezoek bij deze mensen achter @NS_online en schreef er deze reportage in Bright Ideas over. Een fragment:

Ook het webcareteam van de NS snapt dat mensen hun frustratie nu eenmaal willen uiten. "Je betaalt voor de NS, dus je heb er dan ook verwachtingen bij", zegt ^MC. "Maar de vervelende reacties zijn vaak momentopnames. Het is heel makkelijk om via sociale media erge dingen te tikken en versturen." Het aantal 'haattweets' neemt volgens de chef van het webcareteam, Gerjan Vasse, wel af. Dat bevestigt ^MM: "Een jaar geleden scholden nog veel meer mensen met 'kanker', nu valt dat echt heel erg mee. Ik denk dat die vervelende reacties tegen ons de komende jaren meer verdwijnen, omdat we echt mensen helpen." In een privébericht zijn reizigers altijd aardig, benadrukt ^MM: "Ik heb nog nooit een privébericht ontvangen waarin iemand mij een ziekte toewenst."

Lees gratis het hele artikel in Bright Ideas >>

Bright Ideas biedt elke twee weken verdieping over vernieuwing. Een jaar lang toegang tot alle artikelen kost maar 24 euro. Meld je aan op ideas.bright.nl. Blendle-gebruikers kunnen de artikelen hier los lezen

Verder in editie 56 van Bright Ideas:

iOS 10: de app is dood, lang leve de app

Apple presenteerde deze week iOS 10. De ogenschijnlijk kleine update heeft grote gevolgen voor hoe je je iPhone gebruikt, en de rol die apps daar bij spelen.

Vergeet de long tail

Digitalisering werkt vooral in het voordeel van creatieven die toch al succes hebben. Zij krijgen nog meer succes en kunnen meer geld eisen, stelt hoogleraar Anita Elberse in haar boek Blockbusters. De long tail komt er bekaaid vanaf.

E3: Sony’s spierballen en Zelda’s magie

In het jaar dat VR-games moeten doorbreken, maakten de traditionele blockbusters veel meer indruk op de belangrijkste gamebeurs, de E3 in Los Angeles.

22tracks troeft de algoritmes af

Het Nederlandse 22tracks is al zeven jaar een baken in de online muziekzee. Zonder algoritmes, maar dankzij 'ouderwets’ met de hand samengestelde playlists. "We zijn nu een keurmerk voor nieuwe muziek."

Grand Gear: Zwevende plant en Today-klok

In Grand Gear selecteren we maandelijks de mooiste nieuwe spullen voor je. Spullen die je bij het zien van de foto's in je handen wilt voelen.

Neem een abonnement

Alle artikelen uit Bright Ideas lezen? Meld je aan op ideas.bright.nl.