iOS 10: de app is dood, lang leve de app

iOS 10: de app is dood, lang leve de app

18-06-2016 15:33 Laatste update: 27-04-2018 05:34

Het nieuwe iOS 10 lijkt een kleine update maar heeft grote gevolgen voor hoe je je iPhone gebruikt, en de rol die apps daar bij spelen.

We zijn met z’n allen steeds meer app-moe. Er worden steeds minder apps gedownload en alle grote partijen proberen functies van weinig gebruikte apps in hun software te slepen. Facebook doet dat met slimme assistenten, zodat je binnen Messenger bijvoorbeeld een Uber kan bestellen zonder de Uber-app te hoeven openen. Android doet het met Instant Apps: die keren dat je een functie uit een app nodig hebt wordt alleen dat onderdeel gedownload, zodat je naadloos verder kan. En Apple gaat met iOS 10 op zijn eigen manier ook mee in dat post-app-tijdperk,​ schrijft Floris Poort in Bright Ideas. Een fragment:

"Je hoeft straks veel minder vaak een app te openen om iets gedaan te krijgen op je iPhone. Maar anders dan Facebook, dat andere apps wil vervangen door enkel Messenger, maakt Apple het juist interessanter om veel apps te downloaden. De overgang naar een tijdperk zonder losse apps wordt hier ingezet, maar is minder rigoureus. Je gebruikt apps straks gewoon op een heel andere manier, ze zitten veel strakker in iOS geïntegreerd en het wordt weer boeiender om bepaalde apps te downloaden."

Lees het hele artikel gratis in Bright Ideas >>

Bright Ideas biedt elke twee weken verdieping over vernieuwing. Een jaar lang toegang tot alle artikelen kost maar 24 euro. Meld je aan op ideas.bright.nl. Blendle-gebruikers kunnen de artikelen hier los lezen. Hieronder volgt de rest van de artikelen in de nieuwste editie.

Verder in editie 56 van Bright Ideas:

Vergeet de long tail

Digitalisering werkt vooral in het voordeel van creatieven die toch al succes hebben. Zij krijgen nog meer succes en kunnen meer geld eisen, stelt hoogleraar Anita Elberse in haar boek Blockbusters. De long tail komt er bekaaid vanaf.

E3: Sony’s spierballen en Zelda’s magie

In het jaar dat VR-games moeten doorbreken, maakten de traditionele blockbusters veel meer indruk op de belangrijkste gamebeurs, de E3 in Los Angeles.

De mensen achter het ‘gehate’ @NS_online

Via het Twitter-account @NS_online krijgt het webcareteam van de NS dagelijks geklaag en gescheld over zich heen. Hoe gaan ze daar mee om?

22tracks troeft de algoritmes af

Het Nederlandse 22tracks is al zeven jaar een baken in de online muziekzee. Zonder algoritmes, maar dankzij 'ouderwets’ met de hand samengestelde playlists. "We zijn nu een keurmerk voor nieuwe muziek."

Grand Gear: Zwevende plant en Today-klok

In Grand Gear selecteren we maandelijks de mooiste nieuwe spullen voor je. Spullen die je bij het zien van de foto's in je handen wilt voelen.

Ook Bright Ideas lezen? Meld je aan op ideas.bright.nl en neem ook een abonnement.