Slack verovert de werkvloer

Slack verovert de werkvloer

15-02-2016 20:43 Laatste update: 27-04-2018 09:10

'Slacken jullie al?' Slack, de chat-app voor collega's, is de nieuwe digitale werkvloer. Een interview, heel ouderwets, via e-mail.

Het idee achter Slack is op zich niet vernieuwend. De dienst baseert zich op het aloude Internet Relay Chat (IRC). Het idee? Chatkanalen waar mensen publiekelijk kunnen chatten, geheime kamers waarvoor je een uitnodiging moet hebben en directe berichten tussen gebruikers. Deze drie basisprincipes houdt Slack ook aan. De baas van een bedrijf maakt een Slack aan en nodigt zijn werknemers uit, waarna zij kanalen kunnen maken. Een kanaal voor #development, één kanaal voor #sales en nog een kanaal voor #fun. De geheime kanalen kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om privégesprekken met investeerders te voeren. En de directe berichten worden gebruikt voor één-op-ééngesprekken. 

Terwijl de meeste zakelijke chat-apps, zoals Lync, Yammer of HipChat, er allemaal gortdroog uitzien, is Slack ontworpen als een dienst die je wilt gebruiken: zowel fris als overzichtelijk.  "We gaven het de kleuren van een videogame. Door de kleuren, de ronde letters en vriendelijke icoontjes en emoji wil je het gebruiken. Het voelt speels", verklaart ontwerper Andrew Wilkinson.

Het succes van Slack is mede te danken aan de goede apps, op vrijwel elk apparaat: van Android tot de iPhone, van de browser tot Linux. Dat is belangrijk omdat de chat-app allerlei andere diensten integreert. Denk aan Google Docs, Dropbox, je zakelijke kalender en een bot die automatisch tweets van een account importeert. Daarnaast kun je gemakkelijk bestanden met elkaar delen en reageren op collega's met een passend gifje door /giphy te typen. 

Bovendien stelt Slack zijn platform open voor ontwikkelaars, die nieuwe toepassingen kunnen toevoegen aan Slack, door chatbots te bouwen. Er zijn al tientallen van dit soort Slackbots gebouwd. Bijvoorbeeld voor het snel opzetten van videovergaderingen of het bijhouden van gezamenlijke todo-lists. In ons webmagazine Bright Ideas interviewden we Slack, heel ouderwets, via e-mail. Een fragment:

Waarom werd Slack in zo'n korte tijd zo populair? 

Slack lost twee belangrijke pijnpunten van werknemers op: e-mailoverload en toegang tot informatie. Iedereen die wel eens mailtjes gericht aan een grote groep collega’s krijgt, begrijpt dat. Slack is ontworpen met de gewone gebruiker in gedachte, niet de IT’er die de aankoopbeslissingen neemt. In tegenstelling tot veel zakelijke software is Slack gefocust op de gebruikerservaring, het is makkelijk, leuk, warm en speels. Kortom, een plek waar het prettig toeven is. Onze klanten melden 49 procent minder e-mail te krijgen, 25 procent minder te vergaderen en 32 procent productiever te zijn. Mede daardoor promoten zij ons product zelf.

De meest bedrijven gebruiken Slack omdat een paar werknemers het zelf gingen proberen en de rest overhaalden. Maar benaderen jullie inmiddels ook actief grote bedrijven om Slack te gebruiken?

Slack is tot nu toe organisch gegroeid. We worden ook al gebruikt in hele grote bedrijven, waaronder die uit de Fortune 50, door federale overheden, onderwijsinstellingen en non-profits. Ook binnen organisaties met meer dan 10.000 medewerkers zijn er teams van verschillende groottes. Gezien de complexe structuren binnen grote ondernemingen begrijpen we dat we een beter 'enterprise-product' moeten bieden dan we nu doen, zodat Slack ook voor hele grote groepen gebruikers goed werkt. Daar zijn we hard mee bezig en dat willen we later dit jaar uitrollen.

De nieuwe Enterprise-versie van Slack ondersteunt grotere en gefragmenteerde teams, en kent verbeteringen op het gebied van onder meer beheer, betalen en analyse. Slack is voor grote bedrijven een goede manier om de transparantie te verhogen en 'informatie-silo’s' weg te nemen.

Welke grote bedrijven gebruiken Slack als primair communicatiekanaal? 

Bij onder meer Samsung, eBay, Dow Jones, Deloitte en Airbnb zijn er teams die Slack zeer intensief gebruiken, maar het is binnen dit soort grote bedrijven meestal nog niet het primaire communicatiekanaal. 

Slack is inmiddels enkele miljarden dollars waard. Zijn er plannen voor een beursgang? 

Een IPO is niet iets waar we op de korte termijn naar kijken. We zijn wel processen aan het invoeren zodat we erop voorbereid zijn om te zijner tijd een beursgenoteerd bedrijf te worden. Maar dat betekent niet dat we de komende tijd een beursgang plannen, of per se naar de beurs willen of moeten. Een van de dingen waar investeerders naar kijken is voorspelbaarheid. Maar als je zo snel groeit als wij momenteel doen, dan is het onmogelijk om te voorspellen waar we over zes maanden zullen staan.

Lees het hele interview bij Bright Ideas

Ook in Bright Ideas editie 047:

Interview: uitvinder/stuntman Colin Furze

In Bright TV laten we in de nieuwe rubriek Nerd Alert onder meer video's zien van Colin Furze, de prettig gestoorde Brit die in zijn schuur raketfietsen, Wolverine-klauwen en broodmessen die tosti's snijden maakt. Een nadere kennismaking.

Slack verovert de werkvloer

"Werken ze bij jullie al met Slack?" Die vraag ga je de komende jaren vaker horen. De chat-app voor collega's is de nieuwe digitale werkvloer. We interviewden Slack heel ouderwets via e-mail.

Quantum Break: game en tv-serie ineen

Gamemakers proberen al langer hun creaties filmischer te maken, met wisselend resultaat. Quantum Break is letterlijk een gamechanger en laat een computerspel én een tv-serie met echte acteurs naadloos in elkaar overlopen.

360-graden-video van alle kanten bekeken

360-gradenvideo’s zijn trending. Maar het enthousiasme vraagt om een nuance: wat voegt het eigenlijk toe, bijvoorbeeld in de journalistiek? We gingen op zoek naar het nut van virtual reality in onze nieuwsvoorziening.

Video vault: Connected en Centriphone

Eens in de maand verzamelen we de beste online video's voor je. Ben je meteen weer bij.

Bright Ideas

Bright Ideas is ons webmagazine met 'verdieping over vernieuwing': achtergrondartikelen, interviews en duiding. De artikelen zijn ook te lezen via Blendle.