De jeugd kijkt geen tv, dus maakt Disney series voor Snapchat

De jeugd kijkt geen tv, dus maakt Disney series voor Snapchat

22-12-2016 10:32 Laatste update: 27-04-2018 00:55

Disney gaat series maken voor Snapchat om meer jonge kijkers te trekken. De eerste serie die verticaal op het smartphonescherm wordt getoond, is een terugblik op datingshow The Bachelor.

De eerste aflevering van de Snapchat-serie is vanaf 3 januari te vinden in het Discover-gedeelte van de app, die je te zien krijgt als je vanaf het hoofdscherm twee keer van rechts naar links swipet.

De verticale video's duren ongeveer drie tot vijf minuten: een stuk korter dan de afleveringen op tv, die gemiddeld zo'n twee uur duren. De nieuwe tv-serie van The Bachelor wordt één dag eerder, op 2 januari, op de Amerikaanse televisiezender ABC uitgezonden.

Jonge kijkers 

De financiële details van de deal tussen Disney en Snapchat zijn niet bekendgemaakt, zo stelt Reuters. Disney meldt wel dat het meerdere Snapchat-series gaat ontwikkelen. Met de series hoopt het bedrijf jonge kijkers te trekken, die steeds minder traditionele tv kijken. 

Volgens Disney zorgen de Snapchat-series voor een 'unieke en meeslepende ervaring' rond hun shows en merken. 

Beursgang

De verwachting is dat Snapchat volgend jaar naar de beurs gaat. Het bedrijf zou al een aanvraag voor een beursnotering hebben ingediend. De beursgang zou 4 miljard dollar moeten opleveren.

Het bedrijf, dat zijn bedrijfsnaam recent veranderde in Snap Inc., hoopt dit jaar 350 miljoen dollar te verdienen met advertenties. 

Concurrentie met Instagram

Ondanks de 150 miljoenen actieve gebruikers lijkt Snapchat het wel zwaarder te krijgen door Instagram. De app van Facebook jatte de belangrijkste functie van Snapchat: de Stories, een openbare tijdlijn met foto's en video's die na 24 uur weer verdwijnen. 

De zogeheten Instagram Stories zijn erg succesvol: al na twee maanden heeft deze functie meer dan 100 miljoen actieve gebruikers.