Commentaar: David is sip van alle online felicitaties

Commentaar: David is sip van alle online felicitaties

06-06-2016 16:48 Laatste update: 27-04-2018 06:05

David is jarig. Nog nooit kreeg hij zoveel felicitaties, maar vooral van bedrijven.

Ik ben jarig vandaag en nog nooit heb ik zoveel felicitaties. Aan de ene kant is dat niet verwonderlijk. Facebook attendeert al mijn vrienden erop dat ik gefeliciteerd moet worden. Een paar jaar geleden kreeg ik nog een handjevol felicitaties van vrienden en familie. Dankzij Facebook is dat vertienvoudigd, en dat geeft een mens een goed gevoel. Ik ben namelijk nogal selectief met wie ik toelaat tot mijn Facebook-tribe. 

Dan is er nog LinkedIn. Ik laat nagenoeg iedereen toe tot mijn professionele netwerk. Ik kijk er eigenlijk nauwelijks naar. Mijn mailbox stond vanochtend ineens vol met felicitaties van mensen op LinkedIn die ik niet van naam ken, maar ooit heb toegelaten tot mijn netwerk. Het is goed bedoeld, maar hier word ik er al een beetje cybersneu van. De enige band die ik met deze mensen heb, is dat ik ooit op een link van ze heb geklikt. Ik heb verder geen enkele letter met ze uitgewisseld.

Maar het zijn vooral de bedrijven die mijn verjaardag virtueel verknallen. Ik kreeg namelijk van een hele riedel bedrijven felicitaties. Bij sommige heb ik ooit wat gekocht, maar van andere weet ik niet eens hoe ze aan mijn email en geboortedatum komen. Het is zo fijn dat Knifedogs, Service Otto, de Media Markt, Manutan, KNMV, ZooPlus, Campz en Gunther Financieel Advies BV zo oprecht begaan zijn met mijn verjaardag:

Zeg mevrouw Van Zanten...

Who the fuck is mevrouw Hanny van Zanten? Ik heb geen hypotheek, ik wil geen hyphotheek, ik wil geen financieel advies, en ik wil al helemaal geen felicitaties! Ik ken Gunther Financieel Advies BV helemaal niet. Mevrouw Hanny van Zanten, denkt u nou echt dat ik erin trap dat al uw medewerkers vanochtend op het werk kwamen en iedereen riep 'David is jarig!'. Wat heb ik aan die vervuiling van mijn mailbox? 

Mevrouw Hanny van Zanten, mijn advies is om mij en anderen in het vervolg niet meer te feliciteren. Dat lijkt mij het beste voor iedereen, maar als u het toch doet, doe het dan bijvoorbeeld zoals Manutan of de Mediamarkt. Die zijn tenminste oprecht in hun ongemeende felicitaties. Manutan die trakteert bijvoorbeeld omdat ik jarig ben. Daar krijgt de jarige job twee bioscoopkaartjes helemaal voor niks. Het enige wat ik hoef te doen voor mijn verjaardagkado is HAPPY intikken bij een bestelling van minstens 100 euro. En mevrouw Hanny van Zanten, wat dacht u van de gezellige Media Markt Club 'Hieperdepiep! Namens de hele Club van harte gefeliciteerd', waarna ik op een cadeaukaart ter waarde van 5 euro getrakteerd werd? 

Mevrouw Hanny van Zanten, zoals ik zei zie ik in de toekomst liever geen felicitaties meer van u tegemoet, tenzij u mij wilt feliciteren met 5% korting op mijn eerste koophuis. Maar als u het echt niet laten kan, doe dan in hemelsnaam iets aan de opmaak van mijn verjaardagsmailtje? Ik word daar zo oprecht droevig van. En dat op mijn verjaardag.

Meer artikelen in de rubriek Commentaar