Waterstofauto's voor Dijksma? Goed bedoeld, maar...

Waterstofauto's voor Dijksma? Goed bedoeld, maar...

19-01-2016 15:38 Laatste update: 27-04-2018 09:41

Toyota's Mirai-waterstofauto zou niet naar ons land komen, want de infrastructuur ontbreekt. Toyota levert er toch twee aan staatssecretaris Sharon Dijksma. Maar hoeveel kilometers gaan die dan maken?

Ik wil niet haten op de goede bedoelingen van Toyota bij het aanbieden van twee waterstofauto's aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu maandag, maar het persbericht was positiever dan gerechtvaardigd is. In Duitsland vliegen de waterstoftankstations de komende jaren als paddenstoelen uit de grond. In Nederland moeten we het doen met welgeteld drie stations. In Rhoon, Arnhem en Helmond. Het Ministerie dat de auto's cadeau kreeg zit in Den Haag. Op ongeveer 30 kilometer van het tankstation in Rhoon. Laten we dus hopen dat ze een stagiaire de auto meegeven om te tanken af en toe, zodat ze niet in een parkeergarage stof staan te vangen. 

Alstublieft. Schuldgevoel. In de vorm van een autosleutel.

Toyota formuleerde voorzichtig: "Toyota is ervan overtuigd dat er veel partners nodig zijn op weg naar een duurzame, op waterstof gebaseerde samenleving. Daarom ben ik bijzonder blij om de sleutels van deze eerste twee Mirai’s van Nederland in eigen persoon aan mevrouw Dijksma te mogen afleveren", zei de heer Nagata. "Wij vinden dit een bijzonder goede timing, omdat Nederland zojuist het voorzitterschap van de Europese Raad heeft verkregen."

Kip-ei

Vrij vertaald: wij hebben flink in een ei geïnvesteerd, het is tijd dat de overheid aan de kip gaat werken. Want als de infrastructuur voor waterstof niet van de grond komt, kan er nooit een markt ontstaan voor waterstofauto's. "Hier heb je twee auto's, staatssecretaris Sharon Dijksma, dan heb je iets om je schuldig over te voelen als je nergens kunt tanken." Er is subsidie afgegeven voor een aantal nieuwe locaties en in 2020 moeten er 20 plekken in Nederland zijn om waterstof te tanken. Dat maakt de 'propositie' voor de waterstofauto enigzins draaglijker, maar er moet echt veel meer gebeuren, willen grote groepen chauffeurs overstappen op deze brandstof. 

Audi

Ook Audi werkt aan waterstofauto's, met zijn A7 H-tron​ conceptauto. We interviewden onlangs in Madrid de waterstof-expert van Audi: 

Meer artikelen in de rubriek Commentaar