De suites van Hotel Maxclusive vullen zich met jouw smaak

De suites van Hotel Maxclusive vullen zich met jouw smaak

11-09-2013 12:57 Laatste update: 28-04-2018 09:55

Dit virtuele hotel selecteert lifestyle producten en diensten voor jou op maat. Ter inspiratie, maar ook met links naar webshops.

Een online platform waar producten voor jou op maat worden gepresenteerd. Dat is Hotel Maxclusive, een concept van Jonna van den Dungen. Gisteren werd het 'hotel' gelanceerd.

Van Den Dungen noemt haar virtuele hotel een 'persoonlijke vindmachine'. De website toont lifestyle producten en diensten die speciaal voor jou worden geselecteerd. In plaats van zoeken naar de perfecte zonnebril, wordt de perfecte zonnebril aan jou gepresenteerd. Hotel Maxclusive biedt vooral inspiratie, maar is ook verbonden aan webshops zodat je de producten meteen kunt kopen.

Als gast in het hotel moet je eerst een keuzelijst invullen, waar je ongeveer tien minuten mee bezig bent. De vragen gaan over je karakter (ben je behulpzaam, kalm, op jezelf), persoonlijke waarden (wat vind je belangrijk) en stijlvoorkeuren (wat vind je mooi). Op die manier leert het hotel je kennen. Met een algoritme zoekt Maxclusive vervolgens artikelen uit die bij jou passen. Deze worden in je eigen online 'suite' gepresenteerd. Bij mij resulteerde dat onder andere in de Pebble-smartwatch, een designkast, een stijlvolle usb-connector en een jas van ruim 1700 euro.

De doelgroep wordt niet voor niets omschreven als 'mensen die over een crisisbestendige portemonnee beschikken'. Inderdaad, de producten die voor me zijn uitgekozen zou ik graag willen hebben, maar niet alles ligt binnen mijn budget. In dat opzicht werkt Hotel Maxclusive voor mensen met een kleinere portemonnee beter als inspiratiebron om te zien welk soort producten bij je past dan als exclusieve webshop.

Van den Dungen deed in 2008 mee aan het programma Dragons' Den, waar ze het idee pitchte voor Hotel Maxclusive. Ze hield er twee investeerders aan over en het duurde vijf jaar voordat het platform echt af was. In die tijd werd gesleuteld aan een speciaal algoritme dat voorgestelde producten precies op de voorkeuren van gasten aan moest sluiten.

Hotel Maxclusive is nu geopend voor gasten, maar gast worden kan alleen op uitnodiging. Tot dit moment was alleen een selecte groep uitgenodigd, maar die groep influencers kan nu ook uitnodigingen rondsturen. Zo breidt het netwerk zich via kenniskringen uit, maar behoudt het een exclusief gevoel.

Wel jammer is dat sommige producten op de site nog niet van teksten zijn voorzien of resulteren in dode links. Ook niet iedere gast zal zich thuis voelen in Hotel Maxclusive. Want hoewel er producten voor verschillende soorten mensen zijn, is er een duidelijke doelgroep: mensen met een ruime portemonnee die houden van exclusiviteit, kosmopolitisme eneen tikje elitair zijn. Hotel Maxclusive werkt daarmee voor een niche waar duidelijk wat te halen valt.