Positief tijdschrift over design-overkill: Not Another

Positief tijdschrift over design-overkill: Not Another

27-10-2015 07:23 Laatste update: 27-04-2018 19:59

Van sommige designtrends krijg je jeuk. Omdat je ze te vaak ziet. Zoals de ananas!

De absurditeit van het constant herhalen en uitmelken van designtrends is het thema van het afstudeerproject 'Not Another' van Daniela Treija, voor Design Academy Eindhoven.

'Not Another' werd op Dutch Design Week gepresenteerd als nieuw tijdschrift dat elke maand een andere 'alom aanwezige' designtrend als hoofdthema zal gaan behandelen. Daniela Treija ontwikkelde de publicatie in samenwerking met Sara Sturges.

Treija en Sturges observeerden dat met de opkomst van visuele 'verzamelwebsites' zoals Instagram, Tumblr en Pinterest, opvallend veel soortgelijke designstijlen worden gefotografeerd. Ze vroegen zich af: "Waar komen al die ananassen en marmeren objecten opeens vandaan?" En besloten daar een verhelderend blad over te maken.

Met hashtags op social-mediasites kunnen mensen elke maand stemmen op de meest gesignaleerde trend; de winnende trend wordt het thema van de volgende maand.

Not Another blijft niet bij een afstudeerprototype; er komt zeker een serie Not Another-tijdschriften. We spraken Sara net na de sluiting van Design Week: "We hebben zo ontzettend veel aanvragen gehad voor het tijdschrift! We moeten nu bekijken hoe we dit het beste kunnen gaan uitwerken." Hamvraag is natuurlijk: gaat de ananas de eerste serie halen? "Dat weten we nog niet zeker, ik heb geen favoriet, we vinden ze allemaal interessant." Aanmelden dus, als je op de hoogte wilt blijven van (de achtergronden van) de hotste designtrends.

not another

not another