Crowdpleaser: AdBlock wil zelf adverteren

Crowdpleaser: AdBlock wil zelf adverteren

06-09-2013 12:36 Laatste update: 28-04-2018 10:26

Hypocrisie ten top: de Chrome-extensie AdBlock haalt geld op om reclame te maken via banners.

De bijzonder effectieve advertentieblokker AdBlock heeft naar eigen zeggen meer dan 20 miljoen dagelijkse gebruikers. Grootste wapenfeit van de blokker is dat het de reclame voor en ín YouTube-video's weghaalt en dat het een groot gedeelte van alle banners laat verdwijnen. De extensie is ontwikkeld door programmeur Michael Gundlach, die zijn baan ervoor opzegde. AdBlock wordt gratis aangeboden als extensie bij Google Chrome.

Nu is AdBlock een crowdfundcampagne gestart om de naamsbekendheid te vergroten, want "7 van de 10 internetgebruikers weten nog steeds niet dat ze een advertentievrije ervaring kunnen hebben".

Het opgehaalde geld wordt gebruikt om internetbanners te kopen. Er is zelfs zoveel geld opgehaald (57 duizend dollar) dat er ook een billboard op Times Square wordt aangeschaft. Backers krijgen stickers, shirts of de CatBlock, die alle advertenties omzet in kattenplaatjes.

Advertentieblokkers zijn een strop voor websites, die meestal moeten leven van de advertentie-inkomensten. Door de blokkers loopt de sector miljoenen mis. Zelf ben ik ook de extensie gaan gebruiken, vooral vanwege de vervelende wachttijd bij YouTube en Uitzending Gemist en de schermovernemende reclames bij Nu.nl en Telegraaf.nl. (NB: Als je je gratis registreert voor de Bright Bunch, dan bezoek je Bright.nl banner-vrij.)

Deze stonden mijn gebruikersgemak zo in de weg dat ik op zoek ben gegaan naar een blokker. Vreemd genoeg lijkt het dus ook een verantwoordelijkheid van deze sites. Als de advertenties te overheersend worden, zoekt de gebruiker een alternatief.