De kracht van herhaling
Creative Class

De kracht van herhaling

maandag 30 november 2009 10:39

Designblad O.K. Periodicals heeft geen last van egotisme. De cover van de derde editie is gemaakt door honderden mensen.

Het designblad O.K. Periodicals heeft de primeur van de eerste crowdsourced magazine-cover ter wereld. De credits voor het coverontwerp van de derde editie, gepresenteerd op het Illustrative Festival in Berlijn, kunnen worden geclaimd door honderden mensen.

Crowdsourcing is de drijvende kracht achter O.K. Periodicals. Het magazine is vorig jaar voortgekomen uit het succes van het nu vier jaar bestaande O.K. Blog. Creatieven van over de hele wereld zenden werk in volgens een bepaald thema en verzorgen op die manier de content van deze weblog en het tijdschrift. Resulterend in een mix van grafisch ontwerp, interactive design, autonome kunst, illustratie, ruimtelijk ontwerp, typografie en fotografie.

Het tweejaarlijkse onafhankelijke periodiek (oplage: 1500) wordt in eigen beheer uitgegeven door O.K. PARKING uit Arnhem en Bouwe van der Molen Graphic Design uit Amsterdam. Het laatste nummer heeft als thema Repeat. Dit thema keert behalve in tekst en beeld ook terug in het omslag. Het team ontwierp een cover, splitste dat in honderden kleine segmenten en riep via het blog lezers op deze creatief in te vullen. Iedere deelnemer ontving een stukje van de originele coverafbeelding met de opdracht dit naar eigen inzicht te reproduceren, met wat voor materiaal of in wat voor stijl dan ook. Honderden mensen zonden een bijdrage in.

Resultaat: niet zozeer een stijlvaste cover als wel een treffende illustratie van de kracht van het online netwerk. Zie hiernaast de bijdrage van onze eigen Corrie Gerritsma, wier rijstbeeld ook een recensie in het gezaghebbende creatievenblad Creative Review haalde.

OK Periodicals #3 kost 9.50 euro en is verkrijgbaar in de betere boekhandel en tijdschriftenzaak of via www.ok-periodicals.com. In het nieuwe nummer onder meer verhalen over een high society-seriemoordenaar, menselijke printers, herhalende trends en patronen in mode, de beleving van iemand met het Gilles de la Tourette-syndroom en een napratende parkiet.

Nieuwsbrief