Deze Tesla-rijders gebruiken de autopilot-functie verkeerd

Deze Tesla-rijders gebruiken de autopilot-functie verkeerd

22-10-2015 14:01 Laatste update: 27-04-2018 19:59

Bram Steijns

De video's over het gevaar of juist het gemak van de nieuwe 'autopilot' in Tesla's Model S tonen vooral dat bestuurders zich niet houden aan Tesla's advies: geen handjes aan het stuur.

Een volledig zelfrijdende auto is het nog niet, maar met de autopilot-functie begint Tesla's Model S er wel op te lijken. Door een nieuwe feature kan de auto nu zelf wisselen van rijbaan, andere auto’s zelfstandig volgen en reageren op moeilijkheden op de weg. Maar de auto kan nog geen verkeersborden lezen, en Tesla raadt het ook af om in woonwijken of steden op autopilot te rijden. Op de snelweg komt de functie het best tot zijn recht.

Gevaarlijk

Op het eerste gezicht een handige feature, maar misschien wel eng om voor het eerst het stuur uit handen te geven. De autopilot lijkt bovendien nog niet helemaal betrouwbaar. Zo is er een video van een Tesla die met de autopilot-functie op een andere auto inrijdt. De bestuurder kon nog net op tijd ingrijpen. De bestuurder negeerde hier trouwens wel een waarschuwing van de auto om het stuur vast te grijpen.

Maximumsnelheid

De autopilot houdt zich ook niet altijd aan de snelheid. Bij een testrit kreeg een bestuurder een bekeuring voor te hard rijden. Is deze Model S de eerste robot die de wet overtreedt?

Anderen voelen zich volledig op hun gemak in een zelfsturende Tesla. In deze video leest een bestuurder een passage voor uit Shakespeares Hamlet en doet hij een dutje.

Weer anderen wisten dankzij de autopilotfunctie in maar 57 uur heel Amerika door te crossen.

Tesla: houd je handen aan het stuur

In veel gevallen zal het gaan om verkeerd gebruik van de 'auto steer'. Want Tesla adviseert om de handen te allen tijden aan het stuur te houden. Tijd om een boek te lezen heb je dus eigenlijk niet. De autopilot-functie is bedoeld als meer geavanceerde soort Cruise Control en om te gebruiken voor lange ritten op de snelweg. Bovendien heeft Tesla een alarm ingebouwd dat de bestuurder waarschuwt als het stuur te lang niet wordt aangeraakt. Reageert de bestuurder na de waarschuwing nog steeds niet, dan zet de auto zichzelf aan de kant.

Lees ook:

Bright Ideas 038: Tesla loves Tilburg

Tesla-auto's ook op afstand te hacken