Dinsdag Designdag: Woonbeurs

dinsdag 02 oktober 2007 11:01

Op de Woonbeurs vind je het actuele aanbod van alle stijlen en smaken.

Florine liet de ouwe meuk links liggen en ging op zoek naar het werk van jonge, nieuwe ontwerpers. Benieuwd naar haar top 3?

Op de Woonbeurs in de Rai wordt het actuele aanbod op woongebied getoond, in alle stijlen en smaken. Hoe kom je als jonge nieuwe designer tussen de gevestigde namen terecht? Designlabel Zuiver helpt jonge ontwerpers hun producten te promoten en verkopen. Stichting Via Milano wil het werk van jonge ontwerpers aan een groot publiek tonen.

presentatie: Florine Kerkmeer :: camera: Rolf Hartogensis

De video's van Bright vind je ook in ons YouTube-kanaal en bij Nuvideo.nl.

Reacties

Waarom is een stapel laden 16duizend euro waard? Is dat nog de studieschuld die de ontwerper nog heeft openstaan?

Sommige dingen snap ik echt niet.
 
@ kimmo: Het is wel uniek. Als je het koopt heb je 1) een super vet design meubel van een bekende kunstenaar. En 2) er is er maar één van op de hele wereld.
 
Mijn complimenten voor de cameravoering en montage. Deze zijn echt stukken beter dan die van de voorgaande afleveringen!
 
de designdinsdag wordt echt professioneel nu! erg knap in elkaar gezet. nu nog de videokwaliteit van de podcast ;)
 
@Kimmo: Goeie vraag en een terechte opmerking.
Wat in de video naar voren komt is dat ontwerpers soms dingen maken om zichzelf te profileren. Vroeger kende niemand een industrieel ontwerper of hun producten van naam. Dat is tegenwoordig wel anders.
Door zelf in een kleine oplage of soms alleen met een prototype naar buiten te treden kan een ontwerper wel een uitspraak doen of een visie tonen, zoals bij de Chest of Drawers van Tejo Remy. Geen grote oplage waardoor de kosten lager worden, maar handwerk en een object dat iets zegt over hoe je een kast ook zou kunnen benaderen (een metafoor voor hoe het geheugen omgaat met herinneringen). Dat is de waarde en die vertaald zich naar een hoge prijs. Bovendien hoeven er geen concessies gedaan te worden ten aanzien van de commercie en industriele maakbaarheid (oude lades in een nieuwe ombouw). Interessant, maar kostbaar dus.

De vraag dient zich dan wel aan of industrieel ontwerpers zich hiermee niet eerder op het terrein van de kunst begeven dan van vormgeving. Sommigen gaan tegenwoordig rechtsreeks het galeriecircuit in, hangen in musea of hebben overzichtstentoonstellingen van hun werk. Voor de nieuwe lichting vormgevers is het maken van gebruiksvoorwerpen voor een groot publiek niet per definitie een prioriteit.

Iemand als Tjeerd Veenhoven combineert het werken in opdracht met het maken van meer persoonlijk werk. Net als Lonneke Gordijn, die hoopt op deze manier in de markt door te dringen.