Drone gekregen van de Sint? Check eerst de regels
Nieuws

Drone gekregen van de Sint? Check eerst de regels

zondag 06 december 2015 22:37

Ze stonden weer op veel verlanglijstjes voor pakjesavond: drones.

Ook eentje gekregen? Check hier dan de regels voor het vliegen met een drone.

De directeur Luchtvaart van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rob Huyser, twitterde zondag nog even de do's en don'ts voor het gebruik van drones door particulieren. Het is verstandig om deze regels te lezen, voordat je met je nieuwe drone gaat vliegen. Als je de regels overtreedt, kun je een boete krijgen of je drone wordt in beslag genomen.

- Je moet de drone altijd kunnen zien.
- Je moet op veilige afstand van mensen en gebouwen vliegen.
- Je mag niet in het donker vliegen.
- Je mag niet binnen de bebouwde kom vliegen.
- Je mag niet hoger vliegen dan 120 meter boven de grond of het water.
- Je kunt beter niet hoger dan 50 meter vliegen, en ook niet verder dan 100 meter. Dit advies voor de maximale hoogte en afstand wordt mogelijk straks verplicht.
- Je mag alleen met een drone vliegen als er geen andere luchtvaartuigen in de buurt zijn, zoals vliegtuigen, helikopters, luchtballonnen of zweeftoestellen. Je moet direct landen als je een ander luchtvaartuig ziet naderen.
- Je mag niet binnen een straal van drie kilometer rondom een vliegveld vliegen waar geen plaatselijke luchtverkeersleiding is.
- En je mag sowieso niet vliegen rond de vliegvelden Schiphol, Groningen, Rotterdam, Maastricht, Leeuwarden, Deelen, Volkel, Eindhoven, Gilze-Rijen, De Peel, Woensdrecht, Kleine-Brogel, Den Helder, Niederrhein.
- Je mag alleen foto's of film voor privégebruik maken met je drone. En je moet je houden aan de privacywetgeving als je video’s en/of foto’s maakt.

In Bright TV legde Tonie onlangs de regels rond drone-gebruik ook nog even uit:

Met de app NL Airspace AVOID kan je zelf checken of je op een locatie de lucht wel of niet in mag.

Het Europees Parlement besloot onlangs dat alle drones verplicht een chip zouden moeten krijgen, zodat de eigenaar is te traceren na een crash, waardoor makkelijker is te achterhalen wie de schade moet vergoeden.

Tonie was in 1999 een van de eerste bloggers in Nederland. Sinds onze start in 2005 doet hij dat ook voor Bright. Sinds 2014 is Tonie de eindredacteur van Bright.nl.

Nieuwsbrief