Duim weg uit Facebooks like-knop dankzij Nederlander

Duim weg uit Facebooks like-knop dankzij Nederlander

08-11-2013 10:15 Laatste update: 28-04-2018 09:24

Dankzij een Nederlandse designer bevat Facebooks herontworpen like-knop geen duimpje meer.

Een duimpje omhoog is bijna synoniem geworden met een 'like', maar Facebook heeft zijn knopje voor het eerst herontworpen. De duim heeft plaats gemaakt voor het woord 'like' in het lettertype Helvetica. De nieuwe knop wordt in fases ingevoerd. De Like-knop wordt volgens Facebook dagelijks 22 miljard keer bekeken. Oprichter Mark Zuckerberg heeft het nieuwe knopje persoonlijk goedgekeurd.

Bedenker van de nieuwe like-knop is de Nederlandse ontwerper Hugo van Heuven, die eerder bij de Amsterdamse startup Sofa werkte, dat door Facebook werd overgenomen. "We wilden de like-knop prominenter aanwezig maken, hij was nu lichtblauw op een witte achtergrond, wat nogal onopvallend is", zegt hij tegenover Co.Design.

Van Heuven probeerde meerdere nieuwe kleuren, zoals grijs en zwart, maar blauw blijft bij Facebook favoriet. Een volledig witte duim op een blauwe achtergrond werkte volgens hem niet. En zo verdween de duim uit de like-knop. Facebooks logo met de F is juist wel aanwezig en ziet er op de like-knopjes bijna hetzelfde uit als op de Facebook-homepage, zelfs in de kleinste knop van 14 bij 14 pixels.

Facebook is continu bezig met het herontwerpen en optimaliseren van zijn site. Zo toont de site sinds kort op pagina's in plaats van het aantal likes een beoordeling met vijf sterren. Ook het design van Facebook Messenger-app gaat op de schop.

Lees ook ons verhaal over de invloed van Nederlandse interfacedesign in Silicon Valley uit Bright #48 van vorig jaar.