Duurtest: Citroën DS5 Hybrid4 (week 1)

Duurtest: Citroën DS5 Hybrid4 (week 1)

24-07-2012 11:09 Laatste update: 28-04-2018 17:09

De Citroën DS5 is de eerste hybride die gecombineerd wordt met een dieselmotor. Bovendien heeft hij een hele mooie jas aan.

De Opel Ampera, Ford Focus en Hyundai i40 die we eerder reden waren alleszins aardige auto's om te zien. Zet ze naast de Citroën DS5, bestudeer het lijnenwerk wat langer en je ziet dat de Citroën minder fuzzy is. Met name de lijn over de zijkant van de auto, waarbij een bolling een holling wordt en eindigt met een zwiep omhoog. Je kunt er naar blijven kijken. Dat is ook de bedoeling natuurlijk, want Citroën haalde niet voor niets de naam DS weer van stal.

Genoemd naar de legendarische snoek, moet de nieuwe serie auto's (DS3, DS4 en DS5) de verkoopsuccessen van toen herhalen. Dat werd hoog tijd, want allemachtig, wat heeft Citroën de afgelopen jaren een boel extreem oninteressante auto's gemaakt. Toen de verkoopcijfers achterbleven verlieten de Fransen hun strategie en gingen de andere Europeaanse merken nadoen in plaats van een nieuwe vertaling voor hun eigen typisch Franse concept te verzinnen. De Xantia en Xsara als dieptepunten.

De DS-serie komt dus als geroepen en de DS5 is voorlopig vlaggenschip. Voorlopig, want er zou een DS9 aan kunnen komen, geïnspireerd op de Numero 9 concept car.

Wij rijden een maand met de DS5, waarbij de auto danig op de proef gesteld zal worden tijdens de vakantierit. Die moet trouwens historisch goedkoop worden, want de DS5 belooft 1 op 25 op de diesel-elektrische combinatie te kunnen rijden. Voor een auto van een formaat ergens tussen een Golf en een Passat is dat indrukwekkend.

Onze DS5 is de Hybrid4 SportChic. De duurste motorvariant met de meeste opties. Ik heb geloof ik drie opties gevonden die niet op onze auto zitten. Maar Citroën is sowieso ongermaans gul met de standaarduitrusting. De meest kale versie (Chic) heeft bijvoorbeeld 17" lichtmetaal, climate control met twee zones, cruise control, usb-aansluiting, stuurwielbediening voor audio, zelfdimmende binnenspiegel en regensensor. Geen wieldoppen en gaten waar de speakers horen te zitten hier.

Wie de meest kale versie koopt, mist echter een hele fijne feature: de cockpitroof met 3 panoramadaken. Die maken het interieur van de DS5 namelijk vele malen spectaculairder. Je moet €2700 bijleggen om dat panoramadak te krijgen, maar dan heb je ook meteen keyless entry, bluetooth handsfree, 18" velgen en parkeersensoren.

Zoals gezegd heeft onze Hybrid4 SportChic alle eerdergenoemde opties en nog een beetje. Een van de highlights is het Head-up display, dat snelheid, cruise control-data en navigatieaanwijzingen op een glasplaat in je gezichtsveld projecteert. Andere lichtpunten: het navigatiesysteem, de achteruitrijcamera en de elektrisch verstelbare voorstoelen met massagestand.

Overigens had er één optie minder op de auto mogen zitten. De auto waarschuwt als je zonder richting aan te geven over de middenstreep gaat. Dat voelt alsof er twee marmotten door je stoelbekleding heen proberen te knagen en in je kont te bijten. Een trilling in het stuur zou subtieler zijn. Maar gelukkig kan het systeem ook uit.

Het interieur is spectaculair. De middenconsole, die doorgezet is op het plafond tussen de twee voorste panoramaruiten geeft je het gevoel in een jet te zitten. Met de knoppen boven je hoofd stel je bijvoorbeeld de stand en helderheid van de head-up display in. De stoelen zitten goed en het stuur is alle kanten op te verstellen. Achterin is ook voldoende ruimte voor een volwassene, alhoewel de hoofdruimte niet overhoud. Enige echte teleurstelling is de bagageruimte. Het feit dat je een hybride gekozen hebt, moet je bekopen met 330 in plaats van 465 liter bagageruimte.

Volgende week hebben we de eerste 500 kilometer gedaan, dan geven we de eerste rij-indruk.