Duurtest: Skoda Octavia Combi (week 1)

Duurtest: Skoda Octavia Combi (week 1)

26-09-2013 13:59 Laatste update: 28-04-2018 09:55

Bright gaat de komende maanden op zoek naar de Brightste familiebak. We beginnen met een handige Tsjech: de Skoda Octavia Combi.

Voor wie de afgelopen 15 jaar geen autonieuws gevolgd heeft: bijna alle merken vallen inmiddels onder de Volkswagen groep. Nou ja, vrij veel. Eén daarvan is het voormalig sneue Skoda. Het merk stond bekend als budgetfabrikant van weinig indrukwekkende auto's. In tegenstelling tot Spaans broertje Seat heeft Skoda onder regie van Volkswagen een duidelijke eigen niche gevonden. Minder upmarket dan VW, maar steeds slim gepositioneerd tussen de populaire modellen van het moedermerk. De Octavia die wij rijden is bijvoorbeeld iets groter dan een Golf, iets kleiner dan een Passat. De wat duurdere Skoda Superb is zelfs nog groter dan de Passat.

Naast een unieke positionering qua formaat, probeert Skoda zich ook te onderscheiden met slimme oplossingen. Een parapluhouder in de deur (in de Superb), een 220v stopcontact, een houder voor je smartphone, noem het maar op.

'Simply clever' is dan ook de slogan. De komende vier weken kijken wij of de Octavia Combi echt zo clever is als beloofd. We rijden een Capuccino Beige Ambition Businessline met de 1.2 benzinemotor van 105 pk. De auto kost 25.480 euro. Daarvoor hebben we een paar fraaie velgen van 17", verwarmbare voorstoelen, een achterbank die je vanuit de kofferbak neer kan klappen, donkere achterruiten, park distance control, navigatie, climate control, cruise control, dat 220V stopcontact en nog veel meer speelgoed.

Ten opzichte van zijn voorganger (die ik privé rijd) is het uiterlijk scherper geworden. Heldere vouwen, minder rond, zelfverzekerd. De ramen vormen door zwart gemaakte stijlen een visueel geheel. Binnenin de auto is alles netjes afgewerkt en vind je handige klepjes, vakjes en opbergmogelijkheden in elke hoek.

Door het slimme platform waarop Volkswagen tegenwoordig veel van haar auto's bouwt (Audi A3, Golf en ook deze Octavia) is het mogelijk om de wielbasis te vergroten. Hierdoor heeft deze auto dan ook ontzettend veel binnenruimte.

Het 1.2 motorblok is gretig genoeg, maar laat stoplichtsprintjes voor wat ze zijn. Daar is dit de auto niet voor. De komende weken testten we de nerd credentials, de sex appeal en de cleverness van de Octavia.