Duurtest: de beste auto's waar we in 2015 in reden

Duurtest: de beste auto's waar we in 2015 in reden

02-01-2016 13:30 Laatste update: 27-04-2018 10:43

Rutger blikt terug op de auto's die hij voor ons testte. Vier top 3's en een top 7.

In deze lijst staan alleen auto's waar we zelf mee gereden hebben dit jaar. Zie ook ons archief van auto-duurtests.

Tech ​top 3

Welke drie auto's brachten de meest indrukwekkende techniek mee?

  1. Audi A7 h-tron
  2. BMW i8
  3. Tesla P85D

​De Audi A7 h-tron is nog niet op de markt, heeft geen bijzondere speeltjes aan boord die we nog niet kennen, maar hij rijdt op waterstof. Hij is (als er voldoende vraag is) voor de zelfde prijs als een plug-in hybride te verkopen en de waterstoftankstations schieten in Duitsland uit de grond als paddestoelen. De tech van de Audi A7 h-tron brengt hoop. Dat levert hem een eerste plaats op. 

De BMW i8 is de belichaming van 'premium sustainability', zoals ze dat in Beieren graag noemen. Ik heb het kwijl nog in de mondhoeken staan van de auto met de fraaiste interieurverlichting, de subtielste graphics in de displays en een aandrijving die het liefdeskind van de hulk en Anna Pavlova lijkt. 

De Tesla P85D wordt met elke software update indrukwekkender. Ik deed het al bijna in mijn broekje van de 'insane' acceleration-modus. Nu is er een nog heftiger 'ludicrous'-modus. Bovendien kunnen recente Tesla's ook nog eens in autopilot-mode fungeren, waardoor je in de file niet langer de chauffeur van je ondraaglijk lot hoeft te zijn. 

Design top 3

Over smaak valt niet te twisten, dus laten we er bij voorbaat van uitgaan dat ik gelijk heb met het benoemen van de designwinnaars 2015.

  1. BMW i8
  2. Volvo XC90
  3. Mazda MX-5

​Ik vind het moeilijk om over de BMW i8 te schrijven zonder in superlatieven uit te wijden. Dus laat ik gewoon vaststellen dat de BMW i8 de mooiste auto ooit is van dit millenium. 

De ontwerpers van Volvo is het gelukt om een auto met de interieurruimte van een stadsbus het uiterlijk te geven van een SUV. Zonder overdreven sportieve lijnen en uitstulpingen overal. (Tenzij je de afschuwelijke R-designversie koopt, maar dat doe jij niet). Vergelijk eens het frontje van een BMW X5 met die van de XC90 en je begrijpt wat ik bedoel. 

De MX-5 heeft een scherper gesneden maatpak gekregen met smalle venijnige lampjes en een assertievere lijn. Omdat het nog steeds zo'n aandoenlijk klein autootje is, heeft dat hem niet verpest. Hij is minder neutraal dan zijn voorganger. Daar moet je van houden. Ik hou daar van. 

'Smiles per km' top 3

Er zijn auto's die meer zijn dan alleen vervoersmiddelen en wij reden er een paar hele bijzondere dit jaar, die uitnodigen om in te stappen zonder reisdoel.

  1. Porsche Cayman GT4 / Alfa Romeo 4C 
  2. Mazda MX-5
  3. Smart ForTwo​

​De Porsche Cayman GT4 is een auto waarin de smiles per kilometer volgens de officiële Europese testcyclus op 1,3 liggen. Maar daarbij is de smileduur per gemeten eenheid bijna 94%. Kortom; in de Cayman is het eigenlijk constant lachen, tenzij je hem bijna om een boom vouwt. Dan lach je heel even niet, maar als het goed gaat, lach je daarna weer veel harder. 

De Alfa Romeo 4C heeft hetzelfde effect. Alleen ben je daarin veel vaker bang dat je jezelf om een boom vouwt, waardoor je daarna ook weer nog harder lacht. Alfa's 4C is zacht gezegd wat intenser dan de Cayman. Minder zacht gezegd is het een hysterische auto. Houd je van hysterisch lachen, dan kies je deze dus boven de Porsche. 

Ha, daar hebben we dat kleine Mazdaatje weer. Was al één van de knapsten, is ook nog één van de leuksten. In tegenstelling tot de Porsche en de Alfa probeert de 1,5 liter roadster je nooit om een boom te vouwen en heb je lol én controle. 

De Smart ForTwo had je hier niet verwacht misschien. Hij levert een volstrekt ander type lol op dan de voorgangers. Met 1 stuurbeweging keren op je eigen oprit. Tegelijk de voor- en achterruit aanraken. Ik word daar zelf heel giechelig van. 

Overachievers top 3

Sommige auto's blijken meer te bieden dan bij een eerste kennismaking evident is.

  1. Citroën Cactus
  2. Mazda 3
  3. Ford Mondeo / Fiat 500L

​Citroën heeft met de Cactus op het oog een verkoophit. Ik zie ze overal. Dat kan ook komen omdat ze zo opvallend vormgegeven zijn. Ik verwachtte niet veel van een ruime Franse auto van 16000 euro. Maar ik vermoed dat mijn volgende auto wel eens een Citroën Cactus kan zijn. Het ontwerp is spraakmakend, de ruimte binnen is meer dan je zou verwachten voor dat geld. Bovendien krijg je ook nog eens veel speeltjes voor weinig geld in de optielijst. 

De Mazda 3 heeft het goede oude spijkerbroek gevoel. De auto past als die broek die je al heel lang geleden weg had moeten doen, maar die zo fijn zit. Hij rijdt sportief zonder oncomfortabel te worden en in de bonus is het ook nog een mooi plaatje op de oprit.

De Ford Mondeo had hier ook op nummer 1 kunnen staan. Maar ik was inmiddels gewend geraakt aan het feit dat Ford met de Focus, de Kuga en elke andere auto die ik van ze gereden heb bijzonder goed presteren. De Mondeo ziet er ook nog eens uit als een auto van een klasse hoger, zit bomvol met speeltjes die je niet verwacht in dit segment en rijdt sportief, comfortabel én is opvallend stil binnen. 

Eigenlijk wilde ik de Fiat 500L niet rijden omdat ik hem zo lelijk vond, maar in de Trekking editie zag de auto er al beter uit en ik wilde wel eens proberen hoe het is om op gas te rijden. Nou, dat is opvallend goedkoop en beter voor het milieu. Bovendien is die 500L een lekker rijdende, ruime auto.

Irrationele aanraders Top 7

Van sommige auto's weet je dat er betere alternatieven zijn, of dat ze in praktische zin tekort schieten. Maar om de één of andere reden zijn ze toch zo aantrekkelijk. Onze 7 irrationele aanraders (sorry, ik kon het niet laten):

  1. Jeep Renegade
  2. Volvo V70
  3. Porsche Cayman GT4
  4. Seat Leon Cupra ST 280 
  5. ​Alfa Romeo MiTo QV
  6. Fiat Panda Cross
  7. BMW 640d

Ik roep bij deze het jaar 2015 uit tot het jaar van de irrationele aanraders. Gefeliciteerd. We reden dit jaar met een Jeep Renegade met vierwielaandrijving en de capaciteit om bij de gevel van je kantoorgebouw omhoog te rijden om op het dak te parkeren. OK, niet echt, maar het klonk goed. Hij was ook nog eens legergroen. Elke keer als ik instapte voelde ik me alsof ik legertje ging spelen. Zonder de ellendige bijverschijnselen uit het nieuws. 

Er is een reden dat auto introducties altijd in aantrekkelijke warme oorden worden gehouden. Dan voelt de journalist zich beter en schrijft hij positiever. Wij namen een Volvo V70 mee op een heerlijke vakantie door Frankrijk. Hij werd opgenomen in het gezin alsof hij er altijd al was geweest en altijd zou blijven. Dat is niet zo, maar ondanks het wat hoge verbruik, het oncomfortabele sportonderstel (nooit bestellen op een Volvo! Beloofd?) en de witte kleur, wilden we graag dat het wel zo was. De automaat, de wifi aan boord, de soepele dieselmotor, de comfortabele stoelen... het kan vast niet tippen aan een Audi of BMW, maar het voelt wel aangenamer. 

De Porsche Cayman GT4 heeft niemand nodig. Toch wil je hem echt graag. Dat beloof ik je. 

De Seat Leon Cupra ST280 is geen raceauto, maar een stationwagon. Toch heeft hij 280 pk. Die heb je echt bijna nooit nodig. Maar grappig is het wel als je even in wilt halen. 

De Alfa Romeo MiTo QV is geen vlees en geen vis, maar een raar soort smakelijke mengeling. Comfortabel en snel, maar niet echt sportief. Aangenaam raar. 

De Fiat Panda Cross kwam heel slecht uit de crashtests zag ik nadat ik hem weer ingeleverd had. Maar in de vier weken dat ik ermee reed heb ik meerdere keren een rotonde rechtdoor genomen. Omdat het kan. 

De BMW 640d is een vijfdeursauto waar het woord coupé op staat. Hoe irrationeel wil je het hebben? De binnenkant is een soort sportieve zithoek. Niet het toppunt van goede smaak, wel een aangename plek om te verblijven. 

In deze lijst staan alleen auto's waar we zelf mee gereden hebben dit jaar. Zie ook ons archief van auto-duurtests.