Duurtest: Hyundai Veloster Turbo (week 1)

Duurtest: Hyundai Veloster Turbo (week 1)

vrijdag 25 januari 2013 10:30

Hyundais asymmetrische sportcoupé staat op de oprit voor gebruik tot half februari. Had ik al gezegd dat hij mat grijs is?

Hoor ik daar gemor onder de lezers van Bright.nl? Vragen ze zich hardop af waarom we een Koreaanse sportauto reviewen bij Bright? Wat een 20e eeuws sentiment. Onze Veloster is de auto waar je van droomt als je twaalf bent. Een matgrijze booskijkende sportwagen met grote rode letters t-u-r-b-o.

Hyundai maakte in eerste instantie een serie auto's die deels geïnspireerd waren op de Amerikaanse concurrentie en deels op de Europese. Met de Veloster zetten ze een eigenzinnig sportief autootje neer, dat het merk meer smoel geeft.

De Veloster is asymmetrisch. De passagierskant heeft een voor- en achterdeur. De bestuurderskant alleen een voordeur. Die dus ook langer is dan de voordeur aan de andere kant. Volgt u het nog? De achterklep gaat over in een glazen paneel in het dak en een groot deel van het dak gaat dan ook mee de lucht in met die klep. Oppassen als je achterin zit, want veel ruimte is er niet en voor je het weet krijg je het dak op de kop.

Twee dikke ronde pijpen en een serieuze bodykit verklappen dat het hier om de bijna 200pk sterke turbovariant gaat. Mijn innerlijke kleuter staat te springen en te hossen.

Binnen is het allemaal herkenbaar Koreaans. Alles zit er op en aan, maar het ontwerp is weinig verfijnd. Een middenconsole à la de Ford Focus en graphics op het grote scherm met een Freeware vibe. Blauw en glimmend. Maar wie daar doorheen kan kijken ziet een keur aan opties. Leren stoelen, cruise control, ingebouwde navigatie, achteruitrijcamera, usb-aansluiting, stoelverwarming, noem het maar op. Allemaal standaard en dan heb je nog maar 33000 euro afgetikt.

Maar dat alles is niet zo relevant, want deze auto heeft één killer feature die de rest doet verbleken: mat grijze verf. Fabriek af. Dat kost 695 euro. En je kunt kiezen uit licht- en donkergrijs. Het staat je vrij een ieder die een Veloster Turbo in een andere kleur rijdt staande te houden en aan te spreken op zijn gedrag. Deze auto moét in mat.

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker.

Reacties

Doe es een mooie foto vd vooorkant?
Verder ziet ie er goed uit!

Heeft ie ook een dsg achtige versnelling optie?

 

Een matte lak is erg stijlvol, maar ook erg onpraktisch. Vogelpoep moet je direct verwijderen anders krijg je die vlekken er nooit weer uit en met sommige matte lakken mag je ook niet door de wasstraat.

 

Matte lak is al weer pasé. Maar ieder geval geen 13 in een dozijn auto,...

 

Matte lak is zo petje 2011...

 

Hyundai zijn erg populair in Asia en VS.