Duurtest Kia Optima deel 1: Koreaanse Audi?

Duurtest Kia Optima deel 1: Koreaanse Audi?

31-03-2016 12:03 Laatste update: 27-04-2018 07:38

Kia is dat Koreaanse automerk dat sneller dan Hyundai auto's is gaan bouwen die wij Europeanen als knap beschouwen. We testen deze maand de Optima.

Wij rijden de komende vier weken in een Koreaans stijlicoon. De breedgeschouderde bak vol gadgets die de naam Optima draagt. Voor €37.000 rijd je in een auto die van formaat overeenkomt met een Audi A6 van €49.000 en qua uitrusting met een Audi A6 van €70.000. Noem een gadget en het zit er op. Standaard. Radar cruise control? Check. 360-graden-camera's? Check. Automatische alles? Check.

Er zijn meer overeenkomsten met de directeursauto van het merk uit Ingolstadt. De interieurontwerpers hadden overduidelijk als benchmark de vier ringen. Veel details komen overeen. De opbouw van het dashboard. De aluminium rand rond de kachelbediening. En de Kia is er een betere auto om. Die €12.000 verschil is echter niet allemaal in de binnenzak van de Audi-bazen terecht gekomen, want er is wel degelijk kwaliteitsverschil. Het plastic dat gebruikt wordt voor de knoppen is vast onverwoestbaar, maar oogt wat industrieel. De 7-traps-automaat is soepel en de 140 pk diesel zijn voldoende, maar tegen de fenomenale souplesse van moderne Audi's kan het niet op. Niet dat je dat zou mogen verwachten voor dit geld. Maar die 12.000 euro zit dus deels in technische onderdelen en deels in de logo's op kop en kont.

Chique is de term.

BMW 5 Gran Coupé x Jaguar XJ x Renault Talisman

Kia is in Nederland gegroeid dankzij de Picanto, de Cee'd en de Sportage (die recent een werkelijk onvergeeflijke nosejob heeft gehad). Auto's van het formaat van de Optima doen het in Nederland überhaupt niet zo best meer en worden ze wel verkocht, dan veelal door prestigieuzere merken. In de VS zouden mensen niet dood gevonden willen worden in een Picanto en is juist dit grote formaat populair. De Toyota Camry is daar al jarenlang een bestseller, terwijl het model in Nederland al lang niet meer verkocht wordt. Het leek dan ook wel een wonder dat ik vanochtend een andere Optima tegen het lijf liep.

Voor de liefhebber van een exclusieve en goed ontworpen auto is de Optima een interessante outsider. Vandaar dat we hem bij Bright vier weken aan de tand voelen. Wil je iets weten over de auto? Stel een vraag aan Rutger op Twitter

Meer auto-duurtests vind je in het archief