Duurtest Mazda CX-3 deel 2: het SUV-dilemma

Duurtest Mazda CX-3 deel 2: het SUV-dilemma

10-09-2016 07:24 Laatste update: 27-04-2018 03:30

We rijden nu twee weken rond in de Mazda CX-3 en stellen ons de vraag: waarom zou je de Mazda 3 op hoge poten willen?

Wie in de line-up van een merk als Volkswagen kijkt, ziet dat je kunt kiezen uit de meest uiteenlopende carrosseriestijlen: de stationwagon, de sedan, de hatchback en de cabrio natuurlijk. Maar ook de SUV, de MPV, de half-om-half stationwagon SUV, de vijfdeurs-coupé, de pick-up. De keuze is reuze. Bij een merk als Mazda is het een stuk overzichtelijker, maar de keuze tussen een Mazda 3 (als sedan of hatchback) of een CX-3 (onze MPV) kan listig blijven. Gezien we beide auto's gereden hebben, zijn we niet te beroerd om je wat bindend keuzeadvies te geven. 

Ruimte

Een SUV oogt groter en daardoor ruimer. In sommige opzichten is dat ook zo, maar niet overal even zinvol. Over het algemeen heeft een SUV een minder diepe laadruimte en gezien stapelen niet altijd kan, een minder praktische laadruimte. Volwassenen op de achterbank zitten daarentegen wel vaak beter.

Doordat de auto hoger is, kan de bank ook wat hoger geplaatst, waardoor de benen onder een gunstiger hoek staan en je ruimer zit. Met kleine kinderen in kinderstoeltjes heb je niets aan dat voordeel. Praktisch is wel dat je minder diep hoeft te bukken met de Maxi Cosi. Hoe hoger de auto, hoe minder belastend het zeulen met kleintjes is. 

Overzicht vs. contact

Een SUV leent zich niet in het bijzonder voor een sportieve rijstijl. Waar de Mazda 3 je sportief, laag bij de weg zet en stevig bochtenwerk dus geen geschommel oplevert, kan de CX-3 bij hogere bochtsnelheden minder prettig voelen. 'Elk voordeel hep z'n nadeel', waar je bij de 3 niet voorbij de achterbumper van je voorganger kijkt, heb je in de CX-3 wat meer overzicht in het verkeer.

Stijl

Het is geen kwestie van smaak dat de 3 mooier is dan de CX-3. OK, misschien wel, maar de 3 kreeg een Red Dot designprijs en de SUV niet. In mijn ogen is de CX-3 ook een wat gekunstelder ontwerp dan de 3. Zeker de sedan is een toonbeeld van verfijning in mijn ogen. 

Prijs

De Mazda 3 begint bij 20.500 euro. Voor de extra hoogte van een SUV betaal je 1250 euro. Je betaalt dus iets meer voor een net iets andere compromis met deze CX-3 ten opzichte van zijn lagere broertje. Volgende week laat ik je weten wat volgens mij het prettigste compromis is.

Meer auto-reviews in de rubriek Duurtest