Duurtest: nieuwe BMW i3 met 300 km bereik

Duurtest: nieuwe BMW i3 met 300 km bereik

25-11-2016 09:45 Laatste update: 27-04-2018 01:26

Deze maand rijden we de BMW i3 met de nieuwere grote accu. Heen en weer naar het werk zonder bijladen.

In het laatste papieren Bright magazine (eind 2013) stond de eerste test met de BMW i3. Een van carbon gemaakte stadsauto met een elektrische motor. BMW had geen moeite gespaard om dingen te verbeteren. Niet alleen was de auto zo licht mogelijk gemaakt met koolstofvezels, maar interieurmateriaal was van gerecyclede vezels. De achterdeur was van het suicide type en het uiterlijk van de auto was opvallend. Terwijl Nissan met de Leaf had geprobeerd een voorzichtige traditionele auto te maken met elektrische aandrijving, schreeuwde de i3: IK BEN DE TOEKOMST. 

De accutechnologie was echter beslist nog niet erg 2016. Het bereik evenaarde de oudere Leaf. De laatste update maakt daar een einde aan. Wij rijden deze maand de i3 met de nieuwe 33kWu accu. Voor een theoretisch bereik van 300 kilometer. Wat de praktijk brengt komen we de volgende weken te weten.

Het uiterlijk

Persoonlijk ben ik nooit een groot fan geweest van het uiterlijk van de i3. Ik vind het tof dat er een poging is gedaan om een nieuw archetype auto te maken, maar waar de i8 daar een erg succesvol voorbeeld van is, wordt de i3 gedrongen van de verzakte achterramen en hoge deurpartij. De achterkant wordt visueel erg vierkant van het grote zwarte vlak. Vorige week in LA zag ik er een heleboel rondrijden waaronder ook witte. Die doen het ontwerp meer recht. De blauwe die wij rijden heeft een beetje een Smart ForTwo-uitstraling. Moet je van houden. 

Range extender

In tegenstelling tot eerdere elektrische auto's die we reden heeft deze een range extender. Een benzine-aggregaat dat op 9 liter benzine zo'n 180 km extra bereik geeft. Bij het ophalen uit Rijswijk hadden we die meteen nodig omdat de auto 's nachts niet opgeladen was. De rest van de maand hoop ik het apparaat als dood gewicht mee te slepen. 

In de Duurtest rijdt Rutger Middendorp ​elke maand een nieuwe auto en vertelt hij zijn ervaringen in meerdere artikelen. Volgende week deel 2 met de nieuwe BMW i3.