Duurtest Volkswagen e-Golf: een aanrader, maar wel iets te duur
Duurtest

Duurtest Volkswagen e-Golf: een aanrader, maar wel iets te duur

woensdag 03 februari 2016 13:31

We reden vier weken met de e-Golf. Hoe verhoudt de elektrische Volkswagen zich tot de goedkopere Nissan Leaf of Kia Soul EV?

Je kunt de e-Golf op twee manieren beoordelen. Als concurrent van alle andere auto's in de compacte middenklasse, of alleen met andere elektrische auto's in diezelfde klasse. We beginnen met het laatste. De echte concurrenten van de e-Golf zijn de Kia Soul EV en de Nissan Leaf. Met een beetje goede wil kun je er ook nog Mercedes B-klasse naast zetten. Al neigt die meer naar een MPV. De Smart, Zoe en i3 zijn eigenlijk te klein voor dit segment. De e-Golf, Soul EV en Leaf hebben alle drie een vergelijkbaar bereik. Ook qua opties zitten de auto's aardig bij elkaar in de buurt. Navigatie is bijvoorbeeld standaard, omdat je een laadpaal moet kunnen vinden. De Soul en de Leaf zijn echter zo'n 3000 tot 5000 euro goedkoper (bij de Leaf kun je de accu kopen of huren, we kiezen in deze vergelijking voor kopen). Maakt de Volkswagen dat verschil waar?

Wat kost uitstraling?

De e-Golf is in essentie een Golf 7. Aan de buitenkant zijn er slechts subtiele aanwijzingen dat het hier om een bijzonder exemplaar gaat. De Golf is een mooi vormgegeven model met subtiele details. Wie een wat uitgesprokener model wil, kiest de Soul EV, wie graag aan zijn medeweggebruikers laat zien dat hij elektrisch rijdt, kiest de Leaf. Het interieur is op zijn Duits afgewerkt: keurig, maar sober in kleurstelling en detaillering. De binnenruimte heeft niet te lijden onder de conversie naar elektrische aandrijving. Maar die 3000 tot 5000 euro verschil zit hem dus met name in het ontwerp en de uitstraling van de eGolf, niet in meer luxe of een groter bereik. Het mag wat kosten.

Een diesel of een elektrische Golf?

Misschien is het eerlijker om de e-Golf te vergelijken met zijn diesel(gate) broers. Dat is net zo zeer een morele als een praktische vergelijking. Ervan uitgaande dat de diesel-Golf een software-update heeft gehad, waardoor hij aan de regels voldoet. Maar die regels redden ons ook niet. Wereldwijd sterven er 3 miljoen mensen aan de gevolgen van een overschot aan fijnstof in de atmosfeer. Een Polo Bluemotion-diesel schijnt als hij voor het centraal station in Amsterdam staat schonere lucht uit de uitlaat te puffen dan hij aan de voorkant inademt. Dat is niet zozeer een ode aan de schone dieselverbranding, maar meer een alarmsignaal voor de veel te hoge concentraties fijnstof in onze steden.

Wie dat serieus neemt, serveert een diesel af als optie. Benzinemotoren zijn beter, maar komen nog steeds niet in de buurt van elektrische auto's, waarbij de fijnstofuitstoot niet plaats vindt in de stad, maar bovendien makkelijker gereguleerd kan worden omdat er slechts op een beperkt aantal plaatsen stroom wordt opgewekt. Sterker nog: jij als consument kunt met zonnepanelen en je stroomleverancier actief bijdragen aan een verlaging van CO2 en fijnstof in de atmosfeer.

Maar los van die morele keuze is de e-Golf ook de fijnere auto in mijn gebruiksscenario. Ik rijd twee keer per week 120 kilometer op een dag. 's Ochtend is de auto voorverwarmd en de accu vol voor een enkele reis van 60 kilometer in een heerlijke stilte en op de terugweg idem dito. Er zijn nog een aantal scenario's waar het bereik wat kunst- en vliegwerk oplevert, maar binnen twee jaar heeft Fastned genoeg snellaadstations staan om het plannen van de reis grotendeels overbodig te maken. 

Duur

Het is goed dat Volkswagen nu ook een aantal elektrische auto's in de vloot heeft. Het spendeert minder aan promotie dan Nissan deed ten tijde van de Leaf en ook de prijsstelling suggereert dat er niet op schaalvoordelen gerekend wordt in Wolfsburg, maar dat de e-Golf op het moment een beetje een verplicht nummer in het aanbod is. Dat is jammer, want als de e-Golf qua prijsstelling dichter bij de Nissan Leaf in de buurt zou komen, zou het een regelrechte aanrader zijn.

Lees ook Rutgers artikel over de noodzaak van elektrisch rijden

Meer auto-tests in de rubriek Duurtest

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeƫnman en verhalenmaker.

Nieuwsbrief