Elektrische autovakantie deel 2: de vloot

Elektrische autovakantie deel 2: de vloot

27-12-2015 11:43 Laatste update: 27-04-2018 10:12

Rutger rijdt een weekje door Scandinavië met de Tesla Model S. Hij grijpt dat aan om verleden, heden en toekomst van de elektrische auto te overdenken.

Lees ook deel 1: de geschiedenis

Toen de Nissan Leaf auto van het jaar werd, was er nog verrekte weinig keuze voor de consument die elektrisch van A naar B wilde. Inmiddels is het aanbod iets groter, maar hebben slechts 9  merken serieuze elektrische kandidaten te koop. We lopen vandaag je opties langs als je niet langer op benzine of diesel wilt rijden. 

De pioniers

Nissan bouwt met de Leaf wat mij betreft de meest complete, aangenaam stille, ruime en relatief betaalbare elektrische auto die er is. Voor 35’000 koop je hem inclusief de accu. Die kun je ook los leasen. De Leaf was de eerste personenauto die van de grond op gebouwd is als elektrische auto en daardoor bijvoorbeeld een speciale extra stille ruitenwissermotor heeft, zodat je je niet ergert aan de “bzzzz, bzzzzz” omdat de auto verder zo stil is.

Ik was na een week met de Nissan Leaf bekeerd. Ondanks de looks. Het bereik van 160 kilometer bleek bijna in alle gevallen voldoende. Snelladers helpen je op de zeldzame ritjes van meer dan 100 kilometer. Heb je meer kinderen, of meer spullen, dan kun je bij Nissan ook hun Evalia-busje in elektrische variant rijden. Die testen we in 2016. 

De lelijke drieling

Veel te duur. Veel te lelijk; De Citroen C-Zero/Mitsubishi i-Miev/Peugeot iOn. Je ziet ze eigenlijk alleen met een reclamesticker op de zijkant van een consultancybureau of gemeente die een groen imago wil hebben. En zich niet beseft hebben dat ze ook een Leaf konden leasen.

'Premium Sustainability'

Die woorden kwamen tijdens een presentatie van BMW uit de mond van Neerlandsch bekendste auto ontwerper Adrian van Hooydonk. En al krijg ik er een vieze smaak van in de mond, BMW heeft met de i3 wel een elektrische auto op de markt gebracht die zijn gelijke niet kent als het om afwerking gaat. Ook als het om prijs per kubieke meter gaat trouwens.

Wat je bij de i3 verliest aan standaarduitrusting en binnenruimte, krijg je terug in de vorm van hoogwaardige materialen en een logo op de neus dat er in ieder geval voor zorgt dat je tweedehands meer terugkrijgt voor je auto. In die zin is de i3 goedkoper. Het ontwerp is op zijn zachts gezegd een “acquired taste”. In sommige kleuren is hij minder aanstootgevend dan in andere. 

Verkopen wij een elektrische auto?

Zowel Mercedes, Volkswagen als Ford hebben een elektrische auto in het assortiment. Die krijgen geen eigen reclamecampagne of themasite. De Focus is een prima auto, maar kost 40K, terwijl hij minder ruim en minder goed afgewerkt is als de Leaf. De VW e-Golf kost net ietsje meer dan de Leaf, maar net als de stationwagon van de Golf lijkt niemand er belang bij te hebben. Mercedes verkoopt de B-klasse met elektrische aandrijving vanaf 40.000 euro.

Wat deze drie auto’s met elkaar gemeen hebben, is dat ze alle drie ontwikkeld zijn om (ook) met een brandstofmotor verkocht te worden. Dat zorgt ervoor dat het ruimtegebruik in deze auto’s niet op kan tegen dat van de Nissan Leaf.  

Koreaanse buitenbeentjes

Kia bouwt met de Soul een bijzonder aantrekkelijk Nissan Leaf alternatief. Als je hem niet hoeft te rijden in de Always Ultra-uitvoering die wij mochten rijden, is het visueel een betere propositie dan de vaandeldrager. Iets meer bereik, vergelijkbare opties, iets minder bagageruimte. Met 33.000 euro ook nog iets goedkoper.

Hyundai gaat nog extremer. Die hebben met de iX35 FCEV de eerste waterstofauto in Nederland te koop. Vooralsnog niet interessant, vanwege het gebrek aan mogelijkheden om te tanken en de aanschafprijs van 67.000 euro. Maar geef het nog 5 jaar. Dan zien we versie 2 met een pomp in de buurt. 

Franse keuzestress

Renault is het broertje/neefje/de maitresse van Nissan. Hoe het ook precies zit: ze ontwikkelen samen auto’s. De Fluence en de Zoe delen dan ook veel technologie met de Leaf. De Fluence zie je opvallend weinig en wordt al niet meer genoemd op de site van Renault. De Zoe is een wat kleiner model, maar dat vind je helaas niet terug in de prijs. Ook staat Renault erop je de accu te verhuren in plaats van te verkopen. Dat zorgt ervoor dat je je minder druk hoeft te maken over de technische staat van je accu, maar betekent ook dat je iets hebt gekocht waar je niets mee kan zonder ook die huur te betalen. 

Wat mij betreft zijn de sterren van de elektrische show bij Renault de Kangoo en de Twizy. De Kangoo is een no-nonsense werkpaard dat ideaal zou zijn voor bijvoorbeeld pakketbezorgers binnen de stad. De Twizy is een soort elektrische quad met een dakje. Ik baal er stiekem een beetje van dat ik er niet eentje geleaset heb toen dat nog kon voor 0%.  

The daddy

En dan is er de Tesla Model S. De enige elektrische auto in het segment van 80.000 en hoger. De P90D die wij nu rijden is een monster van 700pk en 930Nm koppel dat in 3 seconden naar 100 sprint. Kosten voor dit snelste model met 500 kilometer bereik: 122.000 euro. Het is de auto die laat zien dat er leven is na de verbrandingsmotor. Die ons in stilte en comfort met alle billen verwarmt, Google Earth-navigatiebeelden op het 17 inch-touchscreen toont en ons op de automatische piloot over de Zweedse snelweg loodst deze week.

Het is ook de eerste poging van Tesla voor een auto in dit segment. De traditionele autobladen schrijven over de elektrische Porsches en Audi's die in 2018 uitkomen, dat het 'Tesla-killers' zullen zijn. Maar Elon Musk (de baas van Tesla) gaf zijn patenten vrij, omdat hij niet bang is dat Porsche en Audi een betere elektrische auto zullen maken, maar dat de verbrandingsmotor nog te lang populair blijft. De Model S is een bewuste provocatie naar andere automakers om zowel hun ingenieurskracht als hun marketingbudget in te zetten voor de 'elektrificering' van auto’s.