Game van de week: TERA

Game van de week: TERA

14-05-2012 11:18 Laatste update: 28-04-2018 18:11

Deze Koreaanse MMORPG belooft World of Warcraft te versmelten met God of War.

TERA weet al een paar jaar op gamebeurzen de aandacht te trekken met zijn unieke gevechtssysteem. Een muisklik oftoetsindruk van de speler zorgt ervoor dat je direct een aanval uitvoert, terwijl je door rond te lopen, te rollen en te blokkeren probeert schade van je vijand te vermijden. Het zorgt ervoor dat je TERA op latere levels niet kunt spelen zoals andere MMORPG's, waarbij je op een paar knopjes kunt drukken terwijl je half afgeleid naar de televisie tuurt. De belofte van een volwaardige actie-RPG maakt de ontwikkelaar alleen niet waar: na verloop van tijd wordt het steeds duidelijker dat je traditiegetrouw nog steeds aanvalsrotaties uitvoert, waarbij je moet wachten totdat een bepaalde vaardigheid weer te gebruiken is voor een volgende aanvalsronde. Gevechten zijn daardoor vooral een mix tussen traditionele MMORPG-elementen en actiespellen.

Het gevechtssysteem wordt op de proef gesteld wanneer je voor de zogeheten 'Big Ass Monsters' wordt gezet. Hierbij is het van vitaal belang om klappen op het juiste moment uit de weg te gaan, terwijl je tussendoor een paar prikjes probeert uit te delen. Deze monsters zijn bedoeld voor een groep van vijf spelers, maar een vaardige speler met geduld kan ze ook in zijn eentje verslaan.

Sinds World of Warcraft op de markt verscheen is de MMORPG-markt geëxplodeerd. De effecten hiervan zijn vooral in Zuid-Korea te merken, waar kleine studio's zich ontpopten tot grote bedrijven en werkten aan gratis spellen met microtransacties. TERA is één van de meest ambitieuze producten die Korea heeft geproduceerd, met juist een ouderwets verdienmodel: spelers betalen per maand, waardoor de ontwikkelaar niet genoodzaakt is om hordes op het pad van de speler te zetten om de aanschaf van spelverbeterende aankopen te stimuleren. Tenminste, dat zou je denken: bereik je een bepaald level, dan wordt duidelijk dat een groot deel van het speelproces bestaat uit het doden van een groot aantal dezelfde monsters om quest A af te ronden, waarna je ongeveer hetzelfde moet doen voor quest B. De variatie die je vindt in hedendaagse westerse MMORPG's ontbreekt.

TERA's haak moet het politieke systeem binnen de game worden. Spelers kunnen op een bepaalde datum stemmen op andere spelers, die op hun beurt campagne moeten voeren om zoveel mogelijk stemmen te vergaren. De winnaars worden uiteindelijk 'Vanarchs', leiders van de verschillende provincies van de spelwereld. Vanuit deze positie kunnen ze met de prijzen van winkels in het spel spelen, waardoor iedereen meer of minder betaalt. Ondertussen moet een leider wel met zijn gilde speciale opdrachten uitvoeren, om ervoor te zorgen dat er genoeg in de staatskas terecht komt. Het is lastig om te zeggen hoe de eerste verkiezingsronde zal gaan, maar het concept belooft veel: spelers worden namelijk verleid om zich te mengen in de bezigheden van andere spelers, iets dat steeds minder gebeurt in hedendaagse MMO's. De grote gildes op een server worden daardoor opeens ook een statussymbool: is jouw leider een politiek leider, dan leidt dit tot speciale queestes waarmee je zowel bijzondere beloningen als geld voor de staatskas kunt verdienen.

Conclusie
TERA is één van de fraaist ogende MMORPG's, maar ook één met de potentie om een bijzondere community aan te trekken dankzij de politieke systemen binnen de game. Het is nog de vraag of de eerste verkiezingsronde spelers reden zal geven om te blijven spelen; de later suf aanvoelende levelervaring is voor velen waarschijnlijk geen reden om lang te blijven hangen.

Prijs: € 50
Platform: pc

De game van de week wordt geselecteerd in samenwerking met Bashers.nl, het journalistieke platform voor gamers die verder kijken.