Google+ wil mensen met zelfde interesses samenbrengen

Google+ wil mensen met zelfde interesses samenbrengen

06-11-2012 16:02 Laatste update: 28-04-2018 15:05

Google+ wil meer doen dan andere social media om mensen met dezelfde interesses bij elkaar te gaan brengen.

"Facebook richt zich vooral op interactie tussen mensen die je al kent. Wij zien dat Google+ al steeds vaker wordt gebruikt om mensen met dezelfde interesses met elkaar in contact te brengen. Dat is spontaan onstaan, maar de komende tijd willen we meer gaan doen met het vinden van gelijkgestemden en mensen met dezelfde interesses", vertelde Google-manager Bradley Horowitz dinsdag tijdens een bezoek aan Amsterdam. "Veel online communitysites werken nog met webfora met stokoude php-scripts."

Google+ heeft ruim een jaar meer dan 400 miljoen geregistreerde gebruikers, waarvan er 100 miljoen 'actief' zijn. "Nog maar een klein deel van de functies van Google+ zijn momenteel gelanceerd. Er komt in 2013 nog veel meer aan", aldus Horowitz, hoofd van de gratis dienst. Het delen vanaf Google+ naar andere sociale netwerken als Twitter en Facebook had voorlopig geen prioriteit, maar is volgens de Google-manager wel iets waar uiteindelijk een oplossing voor komt. "We willen uiteindelijk ook opener worden."

Google wil onder meer zijn communicatiediensten gaan stroomlijnen, zei hij. "Het moet makkelijker worden om met mensen te verbinden en met ze te communiceren. We hebben chat, Gmail, Hangouts en in sommige landen Google Voice, maar dat zijn nu nogal gescheiden diensten. Dat is voor verbetering vatbaar. Stay tuned." Ook fotografie is een belangrijk onderdeel van Google+, aldus Horowitz. "De fotogemeenschap is al erg actief op Google+ en dat willen we de komende tijd gaan uitbreiden."

Het Hangouts-onderdeel is volgens Horowitz al een groot succes. Met Hangouts zijn met maximaal tien mensen tegelijk interactieve videogesprekken te voeren of zijn live-uitzendingen op te zetten naar YouTube. Nadat Hangouts eerder al in Nederland tijdens de verkiezingscampagne werden ingezet, maken deze week ook weer veel media gebruik van de live-videofunctie rond de Amerikaanse verkiezingen om vragen van kijkers te beantwoorden.

Voorlopig krijgt Google+ geen advertenties. "Sociale interactie is het minst gepaste moment voor advertenties", aldus Horowitz. Google toont wel welke vrienden een bedrijf een +1 hebben gegeven in de advertenties naast de zoekresultaten. "Maar we hebben nog geen manier gevonden om advertenties te tonen op Google+ zelf die voor de gebruikers relevant is." Een sneer naar Facebook?