Hoe je Microsoft mooi maakt

Hoe je Microsoft mooi maakt

01-02-2013 12:42 Laatste update: 28-04-2018 13:32

Andrew Kim maakte in drie dagen een herontwerp van de Microsoft-huisstijl. De contractonderhandelingen daarna duurden zes maanden.

Hoe je een goedbetaalde baan bij Microsoft regelt en tegelijkertijd jouw grafisch ontwerp onder miljoenen mensen verspreidt? Ontwerper Andrew Kim weet hoe. Hij maakte afgelopen juni drie dagen in zijn agenda vrij die enkel onderbroken werden om een film te kijken (Moonrise Kingdom voor wie het weten wil). In die tijd bedacht hij een marketingidee waarmee Microsoft hot kan worden.

Kim bedacht een strategie en huisstijl. "De producten van Windows hot maar de marketingmiddelen not", zegt Kim. "Het merk Mirosoft moet een vertegenwoordiging van de toekomst zijn. Agressiever zijn dan de vriendelijke stijl van Apple en Google. Vandaag de dag van morgen beloven. Bijna sciencefiction zijn." Of dat gelukt is kun je hier beoordelen.

Dat Microsoft er supersuf uit zag ben ik het mee eens. Maar wat mij betreft is Kim een beetje laat met zijn kritiek. De interface van WindowsPhone vind ik een schoolvoorbeeld van waar twee honden vechten om een been, gaat de derde ermee heen. Na iPhone en Android werkt Windows voor mij het simpelst, overzichtelijkst en mooist. Zover is Microsoft zonder Kim al gekomen.

Wat begon met een idee gemaakt in drie dagen heeft geleid tot 6 maanden aan contractonderhandelingen. De top van Microsoft zag in juni 2012 Kims werk en bleek geïnteresseerd. Afgelopen maand tekende Kim een contract om vanaf de zomer bij Microsoft te werken.

Opvallend detail: Kim heeft de veranderingen die het Microsoft logo sinds 1985 door heeft gemaakt op een rij gezet. Wat je wel vaker ziet is ook hier gebeurd: het logo van nu is weer bijna terug bij het eerste logo.