Kerst en waarom je ook niks kunt kopen

Kerst en waarom je ook niks kunt kopen

10-12-2010 12:13 Laatste update: 29-04-2018 02:27

Sinterklaas- en Kerstkadootjes: moeten we daar niet eens mee ophouden?

Toen ik een aantal maanden geleden schreef over de nieuwe boekjes van Moleskine waarin je favoriete wijnen, recepten, films, et cetera kan bijhouden, was de eerste lezersreactie: 'Is Bright niet meer zo vol van vooruitgang?' Dat roept de vraag op: wat is dan vooruitgang?

In mijn ogen zijn de Moleskine Passions een enorme vooruitgang. Waarom? Omdat er geen batterijen ingaan, omdat ik niet in een lamp hoef te staren en vooral omdat zo'n boekje me meer tijd laat besteden aan één enkel singletask onderwerp op één moment. Het beoordelen, rangschikken en ordenen niet aan de computer overlaten is een heerlijke mentale oefening. Zeker als het gaat over een onderwerp als eten.

Bij Bright houden we je dagelijks producten en ideeën voor die vooruitgang suggereren. En regelmatig maken wij ons daarbij schuldig aan hebzucht. Niemand ter wereld heeft een iPad nodig. Maar iedereen die hem gebruikt wil hem hebben. Ter compensatie het volgende idee: geen kado's kopen voor kerst. Je kunt van de schrijvers van Zen Habits misschien niet anders verwachten, maar de redenatie lijkt me zuiver. Of niet?