Meeliften op het succes van Instagram mag niet meer

Meeliften op het succes van Instagram mag niet meer

21-08-2013 07:55 Laatste update: 28-04-2018 10:26

Instagram gedoogt ‘insta’ en ‘gram’ niet langer in appnamen. De fotodienst verzoekt appbouwers om de naam van hun apps te veranderen.

Instagram heeft zijn merkrichtlijnen geüpdatet en opent daarmee de aanval op apps van derden die de woorden ‘insta’ of ‘gram’ in hun naam gebruiken. De fotodienst is begonnen met mails te sturen naar bestaande apps met het verzoek de ‘insta’ of ‘gram’ gedeeltes van hun naam te veranderen. Bedrijven krijgen 48 uur om te reageren en daarna moeten ze ‘binnen een redelijke periode’ hun naam veranderen.

"We moedigen ontwikkelaars aan om fantastische apps te maken met Instagram, maar we kunnen niet toestaan dat andere apps op de officiële Instagram lijken", schrijft het bedrijf in de mail die verschillende ontwikkelaars nu hebben gehad.

Zo gaat Instagram de strijd aan met apps die meeliften op het succes van de fotodienst. En dat zijn er veel. Apps als InstaWeather, InstaCollage en InstaMessage zijn slechts een greep uit de selectie. Consequenties voor dit soort apps zijn dat ze hun merk moeten omgooien. Instagram kan de verandering forceren, omdat de fotodienst hen anders toegang tot het Instagram API kan afnemen.

De beslissing van Instagram om de touwtjes strakker in handen te nemen is opvallend, want eerder stond nog in de merkrichtlijnen dat het was toegestaan om ‘insta’ of ‘gram’ te gebruiken, juist omdat het zo herkenbaar was. Nu Instagram een grote naam is in de appwereld, lijken de andere bedrijven niet meer nodig. Ook de afkorting ‘IG’ mag niet meer en het logo mag niet gebruikt of aangepast worden.