Motorola Xoom schopt tegen Apple

Motorola Xoom schopt tegen Apple

07-02-2011 11:25 Laatste update: 29-04-2018 01:25

De reclame van Motorola Xoom tijdens de Superbowl zet Apple neer als Big Brother. Eenheidsworst, die iPhone en iPad.

Hoewel de verkoop van de iPod, iPhone en iPad onovertroffen is, is er de nodige kritiek op het Big Brother-gedrag van Apple die met zijn iTunes systeem alle touwtjes strak in handen wil houden. Apple wil conformiteit en dat is precies waar het bedrijf 27 jaar geleden juist tegen schopte toen het de Macintosh-computer introduceerde met de legendarische Apple commercial ‘1984’. In het beroemde spotje dat tijdens de Amerikaanse Superbowl-uitzending in hetzelfde jaar werd uitgezonden gooit een vrouw een moker naar Big Brother die een gehersenspoelde massa toespreekt. De boodschap: de mac doorbreekt technologische conformiteit.

Zondag tijdens de Superbowl 2011 zond Motorola een reclamespot uit over de Xoom tablet met de boodschap dat niet Big Brother maar juist Apple je in de gaten houdt. Het reclamespotje is overduidelijk geïnspireerd op de Apple-commercial. Dit keer is het geen vrouw maar een man in een grijze pullover en een zwarte jeans die zich in een futuristisch ogend metrostation bevindt, in een in wit gehulde massa die allen als een eenheidsworst witte iPod-koptelefoontjes dragen. Als enige doorbreekt deze man de conformiteit omdat hij, tussen de massa die als Apple-robots emotieloos naar hun werk gaat, uiteraard met de Motorola Xoom tablet speelt. Aan het einde van de commercial geeft hij een aantrekkelijk meisje een Xoom en redt hij haar met de wereldverbeterende tablet van een leven als onderdeel van de Apple-eenheidsworst.

Motorola hoopt met de Xoom, die later dit jaar op de markt verschijnt met Google’s nieuwe OS Honeycomb, potentiële tablet-gebruikers over te halen niet mee te doen aan Apple conformiteit, lees Apple’s 75 procent marktaandeel.

1984: