Nieuwe Amsterdamse 4D-attractie moet 300.000 bezoekers trekken
Bright

Nieuwe Amsterdamse 4D-attractie moet 300.000 bezoekers trekken

11-10-2017 17:23 Laatste update: 17:58

Over de mooiste stukjes Nederland vliegen terwijl je stoel meebeweegt, je regen en wind voelt en geuren ruikt. Dat kan bij de grote 4D-attractie This is Holland, die morgen in Amsterdam-Noord open gaat.

"Dit is de duurste Nederlandse film per seconde", zegt Joost van Berkel, commercieel directeur van This Is Holland over de nieuwe attractie met een 4D-film over Nederland. Morgen opent This is Holland zijn deuren aan de Noordelijke IJ-oever in Amsterdam

De 9 minuten durende film, die wordt getoond op een 15 meter hoog bolvormig scherm, biedt een 4D-ervaring. Het is de vijfde attractie ter wereld van dit type, waarbij de stoelen in de ruimte alle kanten op kunnen meebewegen met de beelden. Hierdoor lijkt het alsof je rakelings over het land vliegt. Op sommige momenten voel je regen en wind, en ruik je geuren. Er kunnen veertig mensen in de attractie. 

Bekijk de eerste indruk van This is Holland:

Gefilmd vanuit de helikopter

Voor de opnames zijn 32 uur aan helikoptervluchten gemaakt. De helikopter vloog op sommige momenten slechts 8 meter boven de grond en was voorzien van een speciale 6K-camera. Je ziet onder meer Amsterdam, de Zaanse Schans, de bollenstreek, Schiphol, de kust en het IJsselmeer. Sommige shots zijn later nabewerkt met de computer door Taiwanese experts.

300.000 bezoekers per jaar

De film vormt het einde van een uur durende interactieve tentoonstelling over Nederland. "We richten ons niet alleen op toeristen, maar ook op scholen, waarvoor we een lespakket hebben ontwikkeld", zegt Van Berkel. "We willen volgend jaar 300.000 bezoekers trekken."

Voor de attractie is een cilindervormig pand gebouwd achter de A'DAM Toren en het EYE Filmmuseum, die jaarlijks honderdduizenden bezoekers trekken. Vastgoedontwikkelaar Nedstede, technologiebedrijf Brogent en de Rotterdamse investeringsmaatschappij Busoco hebben meer dan 20 miljoen euro in de attractie geïnvesteerd.

Bron: Bright.nl