Facebook start eerste praktijktest met datingdienst
Tinder-rivaal

Facebook start eerste praktijktest met datingdienst

20-09-2018 13:35 Laatste update: 21-09-2018 13:25

Bijna vijf maanden na de aankondiging is Facebook vandaag gestart met de praktijktest van zijn eigen datingdienst Facebook Dating.

Het is een vuistregel in social-medialand: als iets succesvol is, gaat Facebook het vroeg of laat ook proberen. Nu heeft Facebook zijn pijlen gericht op het domein van de Tinders en Bumbles van deze wereld. Hoewel: Facebook Dating lijkt nog het meest op Hinge, meldt The Verge.

Net als Hinge werkt Facebook Dating niet met swipes, maar met vragen op basis van overeenkomstige interesses. Facebook heeft daarbij het unieke voordeel waar het eerder de concurrentie mee kon aftroeven: heel veel data. Facebook weet naar welke events mensen gaan, wie de vrienden van hun vrienden zijn en kent hun interesses. 

Matches op basis van vragen

Facebook Dating is geen losse app, maar onderdeel van de mobiele app van het sociale netwerk. Begrijpelijk: volgens verschillende onderzoeken daalt het gebruik van de Facebook-app de laatste tijd, waardoor er een nieuwe impuls nodig is. Gebruikers moeten boven de 18 jaar zijn en zichzelf voor de functie aanmelden.

Vervolgens moeten zij een datingprofiel aanmaken, met minder persoonlijke data dan op hun persoonlijke Facebook-profiel. Gebruikers moeten onder meer een aantal vragen beantwoorden, zoals 'hoe ziet je perfecte dag eruit?'. Profielen kunnen worden aangekleed met tot negen foto's, zowel vanaf de camerarol van de telefoon als van Facebook en Instagram.

Eerst in Colombia

Gebruikers moeten ook hun locatie toevoegen, die via gps wordt gecontroleerd om catfishing te voorkomen. Facebook Dating wordt eerst landelijk getest in het Zuid-Amerikaanse Colombia, waar gebruikers matches kunnen vinden in een straal van 100 kilometer. Wie vanuit een andere locatie naar dates wil zoeken, moet zijn locatie opnieuw bij Facebook verifiëren.

Bestaande vrienden worden uit potentiële matches geschrapt, deelnemers zien alleen vrienden van vrienden of mensen met wie zij geen Facebook-connectie hebben. Gebruikers hoeven geen match met iemand te hebben om een bericht te sturen. Dat chatten gebeurt via een eigen chatdienst, niet via Facebook Messenger. Er kunnen alleen tekst en emoji worden verstuurd, geen foto's of video's.

Gebruikers kunnen er zelf voor kiezen om hun profiel te tonen aan deelnemers van Facebook-groepen en -events. Dat kan ook voor events in het verleden. "Ons doel is om van Facebook Dating de beste plek te maken om een relatie te starten", zegt productmanager Nathan Sharp. Het is niet bekend hoe lang de test in Colombia zal duren.