Op 25 juni rijdt hij: de elektrische gezinsauto Lightyear One. Bij de gezinswagen die deels op zonne-energie rijdt is de aerodynamica en het gewicht fundamenteel anders.
In Helmond staat sinds begin dit jaar een productiehal voor de eerste gezinsauto op zonne-energie. In die hal wordt de Lightyear One gebouwd, door de oud-studenten die vanuit de TU in Eindhoven met vierpersoonszonne-auto Stella de Solar Challenge in Australië wonnen. Op 25 juni aanstaande wordt het rijdende prototype van de Lightyear One onthuld in Katwijk.
800 km actieradius
De Lightyear One krijgt een actieradius van 800 kilometer, plus nog circa 60 kilometer meer als de zon volop schijnt. Geen enkele moderne elektrische auto heeft een dergelijk bereik. Hoewel het merendeel van de energie uit de stekker komt, laat zonne-energie je circa 10 procent verder rijden zonder dat je een laadpaal nodig hebt. “Wij kunnen de automobilist zijn vrijheid teruggeven”, zei Lex Hoefsloot van Atlas Technologies, dat de Lightyear bouwt. Maar de zonne-energie is maar een deel van het vernuft dat in de Lightyear steekt.
Betere aerodynamica
Het hele ontwerp van de elektrische auto moet fundamenteel wijzigen om die actieradius van 800 kilometer te halen. De Lightyear-auto krijgt geen centraal motorblok, maar vier motoren die elk één wiel aansturen. De auto kan daardoor heel laag gebouwd worden, wat de aerodynamica sterk verbetert. Om het gewicht laag te houden, krijgt de auto een aluminium chassis.
Dat de concept-auto vanaf de basis wordt herontworpen met efficiëntie als doel, is een onderzoek waar elektrisch rijden als geheel baat bij heeft. Tot nog toe stoppen de meeste fabrikanten hun elektromotor in een auto die er niet anders uitziet als met een verbrandingsmotor, met een suboptimaal resultaat. Dat herontwerp lijkt meer waard dan de integratie van zonnepanelen, aangezien het oppervlak van een auto in ons land niet voldoende energie gaat opleveren om enkel op de zon te rijden.
144.000 euro
Het bedrijf ziet voor zichzelf wel toekomst in opkomende economieën, zoals Afrika, waar geen laadpalennetwerk is, maar wel veel zon. De prijs is daar nog niet naar, maar de technologie staat dan ook nog in de kinderschoenen.
Voor 144.000 euro inclusief btw kun je het instapmodel van de Lightyear One bestellen. Voor hetzelfde geld koop je drie elektrische middenklassers. Toch heeft het bedrijf inmiddels 77 bestellingen binnen. Twintig ervan kwamen van Leaseplan Nederland.