Duurtest Mazda MX-30: hoe rijdt de eerste elektrische Mazda?
Bright Review

Duurtest Mazda MX-30: hoe rijdt de eerste elektrische Mazda?

08-12-2020 05:00 Laatste update: 08:07

Bright-autotester Rutger Middendorp test deze maand in de Duurtest de eerste volledig elektrische Mazda. Hoe rijdt de MX-30?

Rutger Middendorp reviewt auto's voor Bright. Deze maand: de Mazda MX-30. Volg de updates en abonneer je op ons YouTubekanaal.

Ik ben waarschijnlijk de enige autotester die de bediening van het infotainmentsysteem belangrijker vindt dan de besturing van de auto zelf. Voornamelijk omdat er maar weinig écht slecht rijdende auto's zijn en écht slecht bedienbare infotainmentsystemen zijn er heel veel. Maar deze week heb ik me laten overhalen om te praten over hoe het is om te rijden met de MX-30 (vanaf 34.000 euro).

Het is niet moeilijk om een comfortabele positie achter het stuur te vinden in de MX-30. Ondanks dat je echt wel een beetje hoger zit dan in een gewone hatchback, zit je niet echt op de bok. Het stuur is van een fijn formaat en het zicht vooruit is prima. Kijk je rechts over je schouders dan zie je wel bijzonder weinig. De b-stijl is heel erg dik als gevolg van die achterstevoren klappende achterdeurtjes en de C-stijl loopt schuin af, dus veel zicht over je rechterschouder heb je niet. Onze auto heeft een achteruitrijcamera, waardoor het zicht naar achteren gecompenseerd wordt. In combinatie met de Rear Cross Traffic Alert is er geen kans dat je iets mist. Met een piepje en een pijl op het scherm wordt aangegeven waar iemand achter je langs rijdt. 

Het weggedrag is voorspelbaar, het sturen direct en ondanks dat er een paar flinke velgen onder zitten niet oncomfortabel. Ondanks dat je remt via een brake-by-wire systeem voelt dat ook direct aan. De MX-30 heeft een vrij serieuze veerweg, maar is toch strak door een bocht te krijgen. Net als met andere Mazda's hoef je niet bang te zijn voor een verkeersdrempeltje. Die moet je vooral niet te langzaam nemen. 

Punten van ergernis

Twee punten van ergernis zijn er. De auto zet zichzelf op de handrem bij het parkeren en haalt zichzelf daar ook weer af. Wanneer dat gebeurt is echter niet altijd helemaal duidelijk. Soms moet je voor je gevoel het acceleratiepedaal serieus intrappen om hem eraf te krijgen, soms is hij eraf voordat ik dat pedaal geraakt hebt. Als gevolg kies ik er nu voor om steeds handmatig de handrem eraf te klikken. 

Groter punt van ergernis is de lane assist. Dat is deels de schuld van Mazda en deels de schuld van de provinciale wegbelijning. In Nederland is er voor gekozen om op veel wegen waar je 60 mag in het buitengebied de middenstreep weg te laten en de bermstrepen verder naar binnen te brengen. Dan lijkt de weg optisch smaller en ga je langzamer rijden. Maar bij een tegenligger moet je dus wel naar rechts over die streep sturen. De Lane Assist van Mazda vindt dat gevaarlijk en werkt dan tegen, wat weer gevaarlijk is. Nu snap ik dat het systeem niet slimmer kan zijn op dit moment, maar in bijvoorbeeld de Toyota Corolla die we vorig jaar testen klik je de lane assist met één knop op het stuur uit. Bij de Mazda moet je elke keer het menu weer induiken. Want zet je het systeem uit, dan staat het doodleuk weer aan als je de auto op slot hebt gehad. Ik hoop van harte dat Mazda daar een software update voor uitrolt zodat je dat of gemakkelijker kan bedienen of permanent uit zetten. 

Volgende week nemen we afscheid van de Mazda en stappen we over in de Audi e-tron Sport. 

Bekijk onze videoreview