© KevinEscoffier

Zeiler na 11 uur op vlot gered dankzij EU-navigatiesysteem Galileo
Zoekactie met Galileo

Zeiler na 11 uur op vlot gered dankzij EU-navigatiesysteem Galileo

03-12-2020 17:28 Laatste update: 18:17

De zeiler Kevin Escoffier is tijdens de solozeilwedstrijd Vendée Globe gered door een zoekactie die is ondersteund met de Galileo-satellieten van de European Space Agency (ESA).

Dat heeft de ESA bekendgemaakt.

De Vendée Globe is een non-stop solozeilwedstrijd rond de wereld die vanwege de zware beproeving bekendstaat als de 'Everest der Zeeën'. Escoffier kwam eerder deze week in de problemen in de Zuidelijke Oceaan, waar zijn boot door hoge golven kapot werd geslagen.

Dankzij speciale zoek- en reddingsantennes op de Galileo-satellieten kon hij worden gelokaliseerd. De satellieten zijn onderdeel van Cospas-Sarsat, een internationaal reddingssysteem. 

Vlot slaat automatisch alarm

"De boot maakte in vier seconden een duikvlucht naar beneden", vertelde de zeiler. Volgens Escoffier kon hij nog net zijn hoofd in de cockpit steken en één sms’je sturen voor een golf alle elektronica aan boord verwoestte. Daarna dreef hij elf uur lang op een reddingsvlot.

Het vlot activeert bij contact met water automatisch een signaal dat door satellieten kan worden opgepikt die deelnemen aan het Cospas-Sarsatsysteem.

Locatie alarmsignaal

Omdat de Galileosatellieten zich op grote hoogte bevinden, zo’n 23.000 kilometer boven de aarde, kunnen ze een breed beeld van de aarde combineren met de precieze locatie van het alarmsignaal.

Maandagmiddag om 14.50 uur (Nederlandse tijd) ontving het Franse controlecentrum van Cospas-Sarsat het eerste signaal vanuit drie Galileosatellieten dat er een alarm was afgegaan. Twee minuten later kon de precieze locatie van het signaal worden vastgesteld met het controlecentrum in Zuid-Afrika op zo’n 1.000 kilometer ten zuiden van Kaap de Goede Hoop. Ook het Australische controlecentrum werd direct op de hoogte gesteld.

Kevin Escoffier op de avond voor de start van de Vendee Globe

Berekenen zeestromingen

Door te berekenen hoe de zeestromingen zich in het gesignaleerde gebied bewegen konden reddingswerkers een voorspelling maken van de locatie van Escoffier en stuurden ze de dichtstbijzijnde deelnemer van de wedstrijd, Jean Le Cam, die kant uit.

Na herhaalde pogingen kon Le Cam Escoffier uiteindelijk om 02.20 uur ‘s nachts aan boord halen.