Getest: Arlo Pro 3 Floodlight-camera

Getest: Arlo Pro 3 Floodlight-camera

05-01-2021 10:59 Laatste update: 06-01-2021 08:30

De slimme camera’s van Arlo hebben sinds de Pro 3 een lampje aan boord. Maar wie aan dat lampje niet genoeg heeft, kan overstappen op de Floodlight-camera. De 'moeder aller lampjes' zit daar op. Bright-tester Rutger Middendorp schijnt zijn licht er op.

Arlo maakt kwalitatief goede, redelijk betaalbare beveiligingscamera’s waarvoor je niet per se een abonnement hoeft af te sluiten. In tegenstelling tot de concurrentie van Nest bijvoorbeeld kun je hier een SD kaart gebruiken. Die wordt niet, zoals bij de Netatmo Presence bijvoorbeeld in de camera zelf gedrukt, maar in de hub, die veilig binnen staat. Wil je die beelden terug zien, dan hoef je niet de sd-kaart in je computer te doen, maar kun je in de app de beelden terug bekijken, net zoals wanneer je het abonnement had genomen. De beelden zijn ook eenvoudig te bekijken op een Chromecast, via Apple Homekit of op een Nest Hub

De Arlo camera’s zijn allemaal draadloos op te hangen en doen een aantal maanden over hun batterij, afhankelijk van hoe vaak ze aan staan en iets waarnemen. Er zijn setjes om de boel bedraad aan te leveren en er is ook een klein zonnepaneeltje beschikbaar. Dat paneeltje geeft overigens in mijn geval (deel van de dag in de schaduw) niet genoeg stroom om de accu nooit op te hoeven laden, maar de accu gaat wel beduidend langer mee.

De Floodlight is in essentie dezelfde camera als de Pro 3, maar dan met een grotere behuizing, met een grotere accu en de moeder aller cameralampen eraan gemonteerd. In eerste instantie lijkt het een soort gemuteerd stukje stormtrooper harnas. Gezien het apparaat wit is, valt dat allemaal nog meer op. Arlo levert de camera ook in het zwart, maar omdat de lamp zelf zo’n gigantisch wit vlak is, levert dat niet veel op.

De lamp geeft tot 3000 lumen licht. Dat is ongeveer een ouderwetse lamp van 300 Watt. Een bouwlamp, dus. Als gevolg is de Floodlight ook in te zetten voor verschillende doeleinden. Je kunt je tuinpaadje ermee verlichten (en hem een beetje gedimd instellen), je kunt hem vol openzetten als je een lens op het terras hebt laten vallen of je kunt hem laten knipperen om ofwel inbrekers af te schrikken, zonder ze een beter beeld op je gammele slot te geven. Een discofeestje is ook nog mogelijk natuurlijk met dat geknipper, heb je ook meteen een leuk dansfilmpje.

Screenshot van de interface in de app

Ik wilde de Arlo in de tuin monteren, maar de app raadde me dat af. Tijdens de installatie vertelt de app je stap voor stap wat je moet doen en voor montage moet je de camera op de plek houden waar je hem wilt installeren. Op mijn tuinschuurtje was de verbinding niet sterk genoeg vertelde de app mij.

Mijn schuurtje is ongeveer 10 meter achter mijn achterdeur. De Arlo hub bevindt zich drie meter verder naar binnen in mijn huis, met twee deuren er tussen. Houd bij aanschaf dus goed rekening met een plek voor de hub en voor de camera.

In mijn setup heb ik ook een Arlo Ultra die 4K-beeld kan geven, maar ik moet toegeven dat die extra beeldkwaliteit niet per se heel waardevol vindt. Je ziet het verschil wel, maar het is niet dat ik mensen veel beter kan herkennen op de 4K-camera. Daar moet ik bij zeggen dat ik een bereik van ongeveer 3 meter heb ten opzichte van wat er in beeld is. Als je een camera op een parkeerterrein gericht hebt van 20 meter diep, zou het wel degelijk verschil kunnen maken. Daarbij maakt het overigens vooral verschil dat de Floodlight het hele parkeerterrein kan verlichten en het lampje in de Ultra (of de reguliere Pro 3) alleen het terras.

Voorbeeld videokwaliteit Arlo Pro 3 Floodlight:

Wil je alles uit de camera halen, dan heb je een Smart abonnement nodig. Die kost tussen de €2,79 en €13,99 per maand. Afhankelijk van de kwaliteit die je wilt voor je opgeslagen video (2K of 4K) en het aantal camera’s (1 of maximaal 5). Met het abonnement kan de camera onderscheid maken tussen mensen, dieren en voertuigen en bijvoorbeeld je buurman negeren, maar wel een melding geven als zijn kat in de tuin staat. Ook kun je activiteitszones instellen en bijvoorbeeld activiteit buiten je eigen terrein negeren.

De Arlo Pro 3 Floodlight kost €285 zonder basisstation. Die heb je voor deze camera niet per se nodig. Tenzij je lokaal video op wilt slaan. Dan lap je €200 extra. Ter vergelijking voor €599 koop je ook een setje met twee Pro 3 camera’s inclusief een basisstation.

De Floodlight is dus zeker de moeite waard als je een flink gebied wil verlichten. Anders is de reguliere Pro met zijn kleinere lampje goed genoeg. Die koop je voor bijna hetzelfde bedrag (per 2) en laat je video lokaal opslaan

Kijk ook: slimme deurbel en slim slot werken samen